Niezwykle ważną kwestią dla budowania skutecznego zaangażowania członków zespołu jest otwarta komunikacja. Kluczowe jest, by pracownicy mieli poczucie, że ich głos się liczy. Z pewnością pomoże w tym wsłuchiwanie się w niego i prawdziwa chęć zrozumienia potrzeb swojego zespołu. Nie dotyczy to jedynie kwestii technicznych, ale także np. procesu edukacji, możliwości rozwoju, benefitów czy godzin i trybu wykonywania zadań. Praca w IT jeszcze przed pandemią dla wielu specjalistów z tej branży wiązała się z systemem zdalnym czy hybrydowym. Korzystając z nich, istotne jest wsparcie pracowników m.in. w zakresie work-life balance, co może uwzględniać pakiet benefitów. Otwartym relacjom sprzyja również organizowanie aktywności integracyjnych. Wzajemne zrozumienie członków zespołu może przełożyć się też na ich większą chęć i gotowość do dzielenia się pomysłami. Firmy mają wówczas szansę, by wsłuchiwać się nie tylko w potrzeby pracowników, ale i ich głos w odniesieniu do kwestii, które mogą mieć wpływ na funkcjonowanie danego zespołu, działu, a nawet całej organizacji.
Wiele obszarów pracy w IT wiąże się z poszukiwaniem nowych rozwiązań. Otwarta komunikacja to jeden z aspektów pomocnych w tym, by członkowie zespołu dzielili się swoimi pomysłami. W tym kontekście jednak dużą rolę odgrywa także kultura akceptacji błędu. To właśnie w takim środowisku powstaje wiele innowacji, bo pracownicy po prostu nie boją się próbować i wychodzić poza utarte schematy. Zdarza się, że całe zespoły po pewnym czasie stwierdzają, że opracowywane przez nie koncepcje nie działają i trzeba je zmienić. Choć oczywiście warto początkowo szacować ryzyko, podejście pracodawcy opierające się na założeniu, że pomyłki to część pracy, dzięki której zdobywa się cenne doświadczenie, może sprawić, że pracownicy chętniej będą angażować się w swoje działania, także te wymagające poszukiwania rozwiązań kreatywnych i innowacyjnych.
Dla wspierania zaangażowania pracowników istotne jest również to, by czuli się odpowiedzialni za realizowane zadania. Dużą rolę odgrywa w tym kontekście przekazana im decyzyjność. Poczucia ownershipu nad danym projektem może być budowane przez dawanie pracownikom realnego wpływu na to, w którym kierunku będą rozwijać się dane narzędzia. Może w tym pomóc model, w którym dany zespół nie tylko dostarcza gotowy projekt, ale ponadto ma okazję obserwować go i rozwijać w dłuższej perspektywie np. wraz z rozwojem rynku. Pasjonaci pracy w IT np. w Silky Coders cenią sobie też możliwość korzystania z takich narzędzi, jakich do danego projektu potrzebują, w razie potrzeby rozszerzając stack technologiczny. To między innymi dostęp do najnowszych technologii pozwala im na rozwój. Oczywiście jego wsparcie przez firmę może być też realizowane poprzez szkolenia oraz niejednokrotnie udostępnianie całej biblioteki kursów, dając dostęp do wiedzy.
Budowanie zaangażowania członków zespołu może wydawać się jeszcze trudniejsze w czasie gdy praca zdalna stała się zdecydowanie bardziej popularna, już nie tylko w branży IT. Warto przyjrzeć się potrzebom pracowników i wsłuchać w ich głos, by wspólnie działać jak najskuteczniej.
Komentarze