Tym samym bank jest zobligowany do zapłaty kary w wysokości 5 milinów złotych.
Postępowanie rozpoczęło się w 2013 r. W tym roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Getin Noble Bank karę w wysokości 5,6 mln złotych w wyniku praktyk naruszających prawa konsumenta, a polegających na nieprawidłowym przedstawianiu klientom oferty tzw. polisolokat, czyli polis z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym.
Polisolokaty są produktami finansowymi, które polegają na rozciągniętym w czasie (nawet kilkanaście lat) systematycznym przelewaniu środków pieniężnych na określone konto prowadzone przez bank, przy czym zawierają w sobie elementy ubezpieczeniowe i inwestycyjne. Są to produkty, które na wypracowanie zysku wymagały określonych inwestycji w instrumenty finansowe i wiązało się to z ryzykiem strat. Niestety w wyniku kontroli przeprowadzonej przez UOKiK ustalono, że pracownicy banku i placówek współpracujących nie tylko nie informowali w sposób jasny dla klienta o ryzyku inwestycji oraz o bardzo wysokich opłatach związanych z wcześniejszą rezygnacją z polisolokaty, ale również wprowadzali w błąd przekonując, że polisolokaty to bardzo bezpieczny i generujący zyski produkt.
UOKiK zacytował jedną ze skarg konsumenckich, która wpływały do Urzędu:
Przedstawiając mi ofertę ulokowania moich pieniędzy Pani używała sformułowania Konto Oszczędnościowe - co spowodowało u mnie poczucie, że moje pieniądze będą lokowane bezpiecznie. Samo słowo "oszczędzanie" kojarzy się z tylko i wyłącznie z odkładaniem i nietraceniem pieniędzy.
Jak podaje UOKiK, skarg tego typu było około setki, a ogólnie reklamacji zgłaszanych bankowi w związku z polisolokatami było kilka tysięcy i to tylko od września 2009 r. do maja 2013 r..
Getin Noble Bank odwołał się od decyzji orzekającej 5,6 mln kary. Warszawki Sąd Apelacyjny nieznacznie zmniejszył jej wysokość, co potwierdził Artur Newecki z biura prasowego Getin Noble Banku:
Potwierdzam, iż wczoraj Sąd Apelacyjny podtrzymał decyzję UOKiK uznającą praktykę Banku, polegającą na asymetrycznym informowaniu klientów o korzyściach i ryzyku inwestycyjnym przy oferowaniu ochrony ubezpieczeniowej w zakresie grupowych ubezpieczeń na życie i dożycie z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi, za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Warto zaznaczyć, iż w przedmiotowej decyzji stwierdzono nieumyślny charakter działania Banku oraz zaprzestanie ww. praktyki najpóźniej w dniu 3 grudnia 2012 roku.
Przedstawiciel ukaranego banku nie chciał jednak skomentować orzeczenia i nie poinformował czy bank będzie się dalej odwoływał od niekorzystnego rozstrzygnięcia, powołując się na przyjęte przez Getin zasady:
Zgodnie z przyjętymi zasadami, nie komentujemy wyroków sądów. Decyzję o ewentualnych dalszych krokach prawnych podejmiemy po wnikliwej analizie uzasadnienia wyroku.
Poszkodowani polisolokatami są bardzo zadowoleni z wyroku, gdyż jest to ważny kamień milowy w walce z instytucjami finansowymi, z którymi zawierali umowy o te produkty finansowe. Wśród triumfatorów jest Stowarzyszenie „Przywiązani do Polisy”, które tak komentuje wyrok Sądu Apelacyjnego:
Poszkodowani, którzy przystąpili do umów za pośrednictwem banku zyskali ważny argument. Żądając zwrotu pieniędzy mogą się powoływać przed sądem na zawarcie umowy pod wpływem błędu.
Pozostaje śledzić dalsze postępowania oraz orzecznictwo związane z polisolokatami.
Komentarze