Sprzedaż internetowa staje się coraz popularniejsza i jest już powszechnym zjawiskiem, do tego stopnia, iż jak szacują specjaliści, udział e-sprzedaży w handlu detalicznym w ciągu najbliższych 10 lat może dotrzeć do poziomu nawet 50%.
Obecnie nasz kraj może poszczycić się wysokim piątym miejscem pod względem wielkości rynku e-commerce w całej Unii Europejskiej.
Polski konsument przeznacza na zakupy internetowe coraz większe kwoty.
Jak podają statystyki w ubiegłym roku wydaliśmy około 35 miliardów złotych.
Udział sprzedaży internetowej w handlu detalicznym na poziomie 50% wydaje się być poziomem trudnym do osiągniecia. Jednakże statystyki oraz obecny poziom wzrostu wskazują, iż szacowany wynik jest realny. Przy bieżącym udziale e-zakupów w handlu detalicznym na poziomie ok. 7%, na przestrzeni najbliższych 2–3 lat może wykazać on pułap 10%. Jeżeli kilkunastoprocentowy poziom wzrostu utrzyma się, to zakładany przez ekspertów próg 50% udziału sprzedaży internetowej w handlu detalicznym zostanie osiągnięty za około 10 lat.
Polacy najchętniej kupują odzież i obuwie, książki oraz gry, z uwagi na możliwość łatwego zwrotu. Inne kategorie produktów dopiero zwiększają swój udział w rynku. Do szybko rozwijających się sektorów sprzedaży należy branża dom i ogród oraz małe i duże AGD. Jak podaje grupa Integer najmniejszą popularnością wśród klientów internetowych cieszą są materiały budowlane, artykuły kolekcjonerskie oraz ubezpieczenia.
Badania przeprowadzone przez E-Commerce Polska i Gemius wskazują, że Polacy chętniej korzystają z usług polskich e-sklepów niż tych zagranicznych.Dalej jesteśmy sceptycznie nastawieni do zakupów transgranicznych. Czynnikiem ograniczającym zaufanie może być kwestia zwrotów i reklamacji oraz bariera językowa, a także obawa przed trudnością w egzekwowaniu swoich praw. Należy spodziewać się jednak wzrostu udziału handlu transgranicznego w najbliższym okresie. Czynnikami sprzyjającymi są próby ujednolicenia obszaru cyfrowego w Unii Europejskiej, m.in. poprzez wprowadzenie odpowiednich uregulowań prawnych unifikujących problematyczne kwestie e-handlu jak np. zaprzestanie geoblokowania stron, uregulowanie kwestii VAT czy obniżenie kosztów dostawy.
Również polscy przedsiębiorcy coraz odważniej poczynają sobie na rynkach europejskich. Dzięki rozwijającej się branży e-commerce nie muszą inwestować znacznych środków pieniężnych, aby móc oferować swoje produkty na rynkach zagranicznych. Dzięki rozwiniętej siatce usług logistycznych oraz znacznemu skróceniu czasu dostawy, nasi rodzimi przedsiębiorcy stają coraz bardziej konkurencyjni. Sposób dostawy, jej łatwość oraz szybkość mają obecnie diametralne znaczenie. Oczywiście dla polskiego konsumenta dalej ogromne znaczenie ma cena usługi.
Dzięki temu Polska jest drugim najbardziej konkurencyjnym rynkiem usług logistycznych.Najważniejsze podmioty branży logistycznej są obecne w naszym kraju. Walka cenowa na polskim rynku doprowadziła do sytuacji, w której średni koszt wysyłki paczki kurierskiej w krajach UE to 4,5 euro, natomiast w Polsce jest to koszt poniżej 2 euro.
Biznes e-commerce to wciąż rozwijająca się branża. Dochody z tego sektora w Polsce nadal rosną. Potencjał handlu internetowego w naszym kraju jest jeszcze niewykorzystany. Jest to ogromna szansa dla polskich przedsiębiorców, nie tylko na udział w rynku krajowym, ale również europejskim, a nawet światowym. Wielu przedsiębiorców postawiło na e-commerce, który stał się dla nich głównym kanałem sprzedaży. Sprzedaż internetowa to szansa na podbój nowych rynków, a co się z tym wiąże rozwój przedsiębiorstwa, zwiększenie zatrudnienia oraz zysków.
Komentarze