Dziś rano doszło do awarii większości państwowych serwisów zapewniających usługi cyfrowe. Przestały działać zarówno serwery dostępne dla obywateli takie jak Obywatel.gov.pl czy ePUAP, jak te, z których korzystają wyłącznie urzędnicy.
Awaria spowodowała, że praktycznie niemożliwe było dla obywateli sprawne załatwienie sprawy w urzędzie stanu cywilnego, dowodu osobistego czy rejestracji samochodu. Urzędnicy działali według procedur awaryjnych przyjmując wnioski za pomocą tradycyjnych papierowych formularzy. Złożenie wniosku za pośrednictwem sieci internetowej było całkowicie zablokowane.
Ministerstwo Cyfryzacji szybko powołało sztab kryzysowy, a Centralny Ośrodek Informatyki, który nadzorował prace nad usunięciem awarii, sukcesywnie informował o przywracaniu działania poszczególnych serwisów. Jako pierwsza do życia wróciła strona CEPiK, następnie ePUAP i kolejne strony i usługi.
Spodziewana jest publikacja ze strony ministerstwa komunikatu na temat przyczyn awarii. Na chwilę obecną brak jest informacji, czy zamieszanie było spowodowane atakiem hakerów. Do tej pory zdarzały się awarie pojedynczych serwisów, tak jak w przypadku rozszerzania zakresu działania bazy CEPIK. Awarie większości rządowych serwisów w jednym czasie dotychczas się nie zdarzały.
Komentarze