Już za kilka miesięcy za dostęp do niektórych artykułów informacyjnych na Facebooku trzeba będzie zapłacić. Tym samym portal społecznościowy ugiął się pod naciskiem amerykańskich serwisów internetowych, które na udostępnianiu swoich tekstów w postaci Instant Articles chcą zarabiać tak samo, jak na własnych stronach. Decydującą rolę we wprowadzeniu pomysłu w życie odegrało stowarzyszenie News Media Alliance, do którego należy ponad 2 tys. portali internetowych.
Abonament będzie obejmował treści publikowane przez wydawców bezpośrednio w serwisie Marka Zuckerberga, a nie na ich własnych portalach internetowych. Samo umieszczanie tekstów bezpośrednio na Facebooku ma kilka niezaprzeczalnych zalet, z których największą jest szybkość otwierania się treści. Trwa to ułamek sekundy – bez potrzeby ładowania zewnętrznych stron internetowych.
Wysokość opłat abonamentowych warunkujących dostęp do niektórych płatnych informacji będzie zależeć od decyzji poszczególnych wydawców. Według założeń przynajmniej 10 pierwszych artykułów w miesiącu od każdego z nich ma być jednak darmowych.
Na początku funkcja płatnych Instant Articles ma być dostępna wyłącznie dla wydawców amerykańskich. Nie wiemy jeszcze kiedy pojawi się na innych rynkach oraz w jaki sposób będzie można uiszczać opłatę. Jedno pozostaje pewne – na wprowadzeniu systemu płatnej subskrypcji portal nie pozostanie stratny i będzie dzielił się zyskami z wydawcami.
Według informacji podanych na Digital Publishing Innovation Summit w Nowym Jorku w zeszły wtorek przez Campbell Brown – szefową facebookowego news partnerships team, usługa płatnych subskrypcji pojawi się już w październiku, na razie w formie testowej. Dostęp do pozostałych części największego serwisu społecznościowego na świecie pozostanie darmowy.
Komentarze