Z powodu pandemii i ciągłego zamykania galerii handlowych, zakupy robimy teraz głównie przez internet. W poniższym wpisie, poruszymy zagadnienie bezpiecznych płatności w sieci. Wbrew pozorom, to nie jest łatwy temat. Płacenie za zakupy wydaje się łatwe - kilka kliknięć i gotowe. Problemy zaczynają się wraz z nieuczciwością sprzedawcy. Odzyskanie pieniędzy może być utrudnione a nawet niemożliwe.
W jaki sposób możemy płacić przez internet?
Najmniejszą ochronę, a właściwie żadną, mamy podczas płatności przelewem. W celu minimalnego ograniczenia ryzyka, przed wykonaniem przelewu, należy obowiązkowe zweryfikować, czy rachunek bankowy na który mamy przelać pieniądze znajduje się w wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT - wyszukiwarka jest dostępna TUTAJ.
Jeśli rachunek, który pojawił się na stronie sklepu, NIE widnieje na liście VAT - nie róbmy przelewu!
Uważajmy w szczególności, gdy zamiast nazwy firmy pojawiają się dane osoby prywatnej. Ta osoba to słup, której dane wykorzystano, a przelane pieniądze jeszcze tego samego dnia trafią do oszustów!
Wiele sklepów udostępnia bramki płatności z funkcją przelewu. Czy nasze pieniądze są bezpieczne?
Niestety, regulaminy dwóch najpopularniejszych platform nie pozostawiają złudzeń. Operatorzy bramek płatności, nie są stroną umowy i nie biorą odpowiedzialności za transakcje:
W jaki sposób możemy cofnąć przelew, wykonany kilka minut temu? Jeśli został wykonany na rachunek w innym banku, to jest to kwestia zależna od banku. Na pewno należy jak najszybciej skontaktować z infolinią banku. Koszt cofnięcia przelewu może być darmowy lub wynieść 25 zł
W przypadku płatności przez bramkę, gdy wybieramy swój bank, pieniądze trafiają od razu na konto odbiorcy. Dzieje się tak, ponieważ jest to przelew wewnętrzny a konto docelowe jest w naszym banku.
Płatności za pomocą kodu generowanego przez aplikację banku, to również bardzo popularna metoda płatności. Niestety, ochrona jest taka sama, jak w przypadku przelewu, płatność można cofnąć tylko przez akceptanta czyli odbiorcy płatności.
Jeśli obawiamy się płatności „z góry”,możemy zamówić za pobraniem. Niestety, niezależnie od formy płatności, właścicielami paczki stajemy się dopiero po zapłacie. Przesyłka może zostać przekazana dopiero po uiszczeniu płatności. Wspominają o tym regulaminy firm kurierskich.
To jest najbezpieczniejsza forma zapłaty. Płatność kartą jest chroniona mechanizmem chargeback - o tym czym jest chargeback - pisaliśmy TUTAJ Tym samym w sytuacji, gdy nie otrzymamy zamówionego towaru, mamy możliwość złożenia reklamacji do naszego banku. W celu otrzymania zwrotu pieniędzy, musimy przedstawić dowody na nieotrzymanie towaru np. korespondencję ze sklepem, numer śledzenia i inne dokumenty.
WAŻNE! Zwracajmy jednak uwagę, gdzie wpisujemy dane karty. Niektóre sklepy mają formularz bezpośrednio na stronie. Tym samym, nie wiemy, gdzie te dane zostaną zapisane i jak będą przetwarzane.
Komentarze