Zorganizowanie akcji edukacyjnej jest formą niecodziennej kary nałożonej na właściciela sieci Biedronka w związku z naruszeniami zbiorowych praw konsumenta. Polegały one na zamieszczaniu regulaminów promocji z opóźnieniem, nieodpowiadaniu na reklamacje z nimi związane w terminie oraz nieuznawaniu roszczeń konsumentów.
UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Jeronimo Martins Polska w marcu 2020 roku. Powodem podjęcia czynności przez Urząd były skargi klientów sieci Biedronka dotyczące organizowanych przez tę sieć akcji promocyjnych, w których można było otrzymać voucher zniżkowy na zakupy w zamian za wydanie określonej kwoty. Skargi dotyczyły przede wszystkim niejasnych zasad promocji, negatywnego rozpatrywania reklamacji związanych z akcjami promocyjnymi po upływie 30 dni od ich złożenia i opóźnień w publikacji regulaminów promocji względem terminów rozpoczęcia poszczególnych akcji. Biedronka informowała w swoich kampaniach reklamowych i materiałach promocyjnych, że szczegóły akcji można znaleźć na stronie internetowej, a w rzeczywistości regulaminów tam nie było lub były publikowane ze znacznym opóźnieniem, czasami w ostatnim dniu obowiązywania promocji.
Informacja o zasadach promocji ma dla konsumenta bardzo duże znaczenie i bezpośrednio wpływa na jego decyzje zakupowe. To w regulaminach znajdują się np. liczne wyłączenia produktów, które nie są objęte promocją. Brak możliwości zweryfikowania w regulaminie zakresu promocji może przyczynić się do błędów zakupowych konsumentów. Zobowiązałem Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci handlowej Biedronka, do zorganizowania akcji edukacyjnej dla konsumentów poświęconej ich prawom, w której będą oni mogli otrzymać bony na zakupy o łącznej wartości 7,5 mln złotych – stwierdził Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
W wyniku decyzji Prezesa UOKiK klienci sieci Biedronka będą mogli podczas dokonywania zakupów rozwiązać test i wygrać bon na zakupy o wartości 15 zł. Sieć przygotuje 500 tys. voucherów o łącznej wartości 7,5 mln zł. Kod rabatowy będzie wysyłany na numer telefonu komórkowego klienta i dla jednego numeru będzie przyznany tylko raz. Szczegóły zobowiązania opisane są w decyzji zamieszczonej na stronie UOKiK.
Komentarze