Jak informuje na swoich stronach Urząd Transportu Kolejowego, w minionym roku prawie 16 mln pasażerów kupiło bilet kolejowy przez Internet, w tym w aplikacji mobilnej. Stanowiło to ponad 5% ogólnej liczby przejazdów – więc dotyczy co dwudziestego biletu kupowanego przez podróżnych.
W przypadku spółki PKP Intercity blisko co trzeci sprzedany bilet został zakupiony przez internet lub za pomocą aplikacji mobilnej. Bilety tej spółki stanowią 81 proc. ogółu wszystkich biletów kupionych przez internet. Spory odsetek – 16% – stanowią pasażerowie kupujący bilet w pociągu u konduktora. Warto pamiętać, że w przypadku braku możliwości zakupu biletu w kasie (np. na mniejszych stacjach i przystankach kolejowych) konduktor nie pobiera dodatkowej opłaty za wystawienie biletu.
Oprócz powyższych form sprzedaży popularne są również automaty do sprzedaży biletów. W stacjonarnych, ustawionych w budynkach dworcowych lub na peronach bilet kupiło 6 proc. podróżnych. Z kolei najmniejszą popularnością cieszą się automaty w samych pociągach. W ten sposób sprzedano jedynie 1,2 mln biletów, czyli ok. 0,4 proc. Co szósty przejazd został opłacony w inny sposób: przez kupno biletu w kiosku (PKP SKM), u maszynisty (WKD) czy na podstawie biletów łączonych (wspólna oferta ZTM w Warszawie).
Nadal najwięcej pasażerów kupuje bilet w tradycyjny sposób – w kasie biletowej. Tak postępuje 56 proc. podróżnych.
Komentarze