Wiele osób uważa, że zakupy internetowe kończą się wraz z przyciśnięciem przez nie przycisku potwierdzającego zakup i zapłatę. Zapominają, że kolejnym elementem jest dostawa zakupionych przez nich rzeczy, z którą wiążą się pewne zasady oraz niebezpieczeństwa. Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania związane z dostarczeniem towaru.
Sprzedawca, z wyjątkiem sytuacji, gdy zamawiający wybierze inną firmę kurierską niż ta, którą zaproponował sprzedawca.
Nie jest do wymagane, lecz zalecane, w szczególności jeśli opakowanie jest uszkodzone. Po sprawdzeniu rzeczy od razu przy jej odbiorze i stwierdzeniu uszkodzenia należy spisać protokół szkody, zachować jego kopię i odmówić przyjęcia przesyłki. Jeśli opakowanie nie zawiera uszkodzeń – na sprawdzenie przesyłki zamawiający ma 7 dni od jej dostarczenia. Jeżeli stwierdzi uszkodzenie, może zażądać spisania protokołu przez przewoźnika.
Nie uchybia to możliwości skorzystania z uprawnień z tytułu rękojmi, ale może to znacznie utrudnić reklamację towaru.
W całej UE okres rękojmi wynosi nie mniej niż 2 lata. Dodatkowo w Polsce w przypadku, gdy wada ujawni się w ciągu roku od odebrania rzeczy, ciężar udowodnienia, że towar w chwili zakupu był wolny od wad ciąży na sprzedawcy.
Praktyki takie są niezgodne z prawem. Jeśli paczka zgubi się, to sprzedawca jest zobowiązany zwrócić koszty zakupu, chyba że zamawiający wybrał przewoźnika niezależnie od sprzedawcy- wtedy odpowiedzialność ponosi firma dostarczająca paczkę.
To możliwość odstąpienia od umowy bez konieczności podania przyczyny w ciągu 14 dni od otrzymania zakupionego na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przedmiotu. Istnieją jednak sytuacje, gdy odstąpienie nie jest możliwe na przykład, gdy przedmiot wykonany był dla zamawiającego na zamówienie lub przedmiot sprzedaży łatwo się psuje. Chęć odstąpienia od umowy należy zgłosić sprzedawcy i odesłać towar w ciągu 14 dni od jego zgłoszenia. Odsyłane produkty powinny być odpowiednio zabezpieczone i odesłane na adres wskazany przez sprzedawcę w postanowieniach dotyczących zwrotów.
Jeśli zamawiający skorzystał z usług przewoźnika zalecanych przez sprzedawcę, to odpowiedzialność ponosi sprzedawca. W pozostałych przypadkach odpowiedzialny jest przewoźnik. Istotne jest, aby zachować potwierdzenie wysyłki dla celów dowodowych.
Koszty te ponosi kupujący o ile sprzedawca właściwie poinformował go o kosztach zwrotu, lecz często oferują oni klientom bezpłatny zwrot.
Komentarze