Outsourcing (ang. outside-resource-using – używanie zewnętrznych środków do realizacji celów) to rozwiązanie polegające na przekazaniu konkretnych kompetencji w obszarze funkcjonowania danego przedsiębiorstwa zewnętrznemu podmiotowi. W ostatnich latach znacznym powodzeniem wśród firm cieszy się outsourcing IT, czyli powierzenie kompetencji w zakresie obsługi informatycznej firmy.
W ramach outsourcingu IT może być świadczone m.in. zarządzanie urządzeniami sieciowymi, tworzenie sieci komputerowych, zarządzanie bazami danych i serwerami czy pomoc w logistycznej organizacji rozmaitych procesów. Popularność outsourcingu IT wynika przede wszystkim z tego, iż samodzielne zatrudnienie informatyków, opłacenie serwerów czy zabezpieczenie baz danych jest niezwykle kosztowne.
Jednocześnie inwestycja w nowoczesne technologie cyfrowe jest obecnie absolutną koniecznością, ponieważ w znacznym stopniu przesądza o renomie firmy oraz zaufaniu wśród klientów i partnerów biznesowych. Dzięki zewnętrznej obsłudze IT przedsiębiorstwo jest w stanie zaoszczędzić znaczne środki i może przeznaczyć je na inne inwestycje.
Wiele firm boryka się z problemami finansowymi, co powoduje konieczność poszukiwania oszczędności. Okazuje się, że zatrudnienie specjalistów ds. IT jest obecnie wyjątkowo kosztowne, dlatego też coraz większym powodzeniem cieszy się outsourcing IT. Korzystanie z usługi outsourcingu IT jest zdecydowanie tańsze niż samodzielne opłacanie kadry informatycznej.
Stawiając na outsourcing IT nie musimy opłacać wynagrodzeń, podatków, ubezpieczenia czy ponosić kosztów związanych z obsługą księgowości. Gdy spojrzymy na wynagrodzenia oferowane przez firmy specjalistom IT na portalach takich jak https://mindworkers.pl/zatrudnij-talent/ to łatwo przekonamy się, że stworzenie własnego działu informatycznego w firmie byłoby dużym obciążeniem dla firmowego budżetu.
Firmy outsourcingowe rozliczają się wyłącznie za zrealizowane usługi, tzn. płacimy tylko wtedy, gdy rzeczywiście korzystamy z usług specjalistów. Pracodawca ma zatem pełen wgląd w wydatki związane z outsourcingiem IT oraz zyskuje pewność, że koszt obsługi informatycznej nie będzie zbyt wysoki.
Kolejnym bardzo poważnym problemem, który dotyczy zwłaszcza małych i średnich firm, jest rekrutacja pracowników IT. W związku z wysokim zapotrzebowaniem na specjalistów IT, trzeba zachęcić ich w odpowiedni sposób do podjęcia pracy - wysokie wynagrodzenie czy możliwość wykonywania obowiązków zawodowych w sposób zdalny to tylko kilka benefitów, których oczekują kandydaci do pracy.
Znalezienie kompetentnych oraz doświadczonych specjalistów IT - zwłaszcza przy ograniczonym budżecie - mogłoby być zadaniem karkołomnym, zaś późniejsze wypłacanie wynagrodzeń byłoby ogromnym utrudnieniem dla finansów przedsiębiorstwa. W przypadku, gdy postawimy na outsourcing IT, wszystkie te problemy nie będą nas dotyczyć.
Niewątpliwym atutem outsourcingu IT jest nie tylko brak problemów z prowadzeniem rekrutacji czy ograniczenie kosztów, ale również dostęp do najnowocześniejszych technologii i zabezpieczeń.
Własny dział IT wiąże się z koniecznością samodzielnego tworzenia zaplecza technicznego oraz jego konserwacji, co także niesie za sobą bardzo wysokie koszty. Gdy postawimy na zewnętrzną obsługę IT, zyskamy dostęp do najnowocześniejszych technologii, aktualnego oprogramowania oraz będziemy mieli pewność, że firmowa baza danych jest zabezpieczona we wzorowy sposób.
Zniknie ryzyko częstego występowania awarii serwerów, dysków oraz wszelkiego rodzaju innych sprzętów. Firmy outsourcingowe kładą ogromny nacisk na to, by zapewnić właściwe działanie całego systemu, a w przypadku jakichkolwiek kłopotów reagują na bieżąco. Wiele firm działa przez 24 godziny na dobę, dlatego zawsze możemy liczyć na fachowe wsparcie merytoryczne. Więcej informacji na temat branży IT można znaleźć na portalu Mindworkers.pl.
Komentarze