Kurier nie ma obowiązku umożliwienia sprawdzenia zawartości przesyłki przed pokwitowaniem odbioru przez adresata. Oczywiście operator może w ramach oferowanych usług umożliwić dokonanie sprawdzenia zawartości przesyłki przed jej odebraniem.
W sytuacji, kiedy przesyłka dotarła do nas uszkodzona i uszkodzenia widoczne są z zewnątrz, mamy prawo odmówić odbioru przesyłki albo przyjąć (kwitując jej odbiór) i otworzyć przesyłkę w obecności kuriera w celu sprawdzenia jej zawartości i ewentualnego sporządzenia protokołu szkody. Protokół szkody sporządzony w obecności kuriera, jest następnie podstawą do złożenia reklamacji.
W przypadku gdy uszkodzenia nie są widoczne z zewnątrz przesyłki przy jej przyjęciu, musimy je zgłosić operatorowi pocztowemu nie później niż 7 dni po otrzymaniu przesyłki.
W przypadku zaginięcia, uszkodzenia lub opóźnienia w doręczeniu przesyłki pocztowej można wnieść reklamację do operatora pocztowego, u którego przesyłka pocztowa została nadana. Należy pamiętać, że prawo wniesienia reklamacji przysługuje nadawcy albo adresatowi, przy czym, aby adresat mógł wnieść reklamację, nadawca musi zrzec się na jego rzecz prawa dochodzenia roszczeń albo przesyłka pocztowa musi być doręczona adresatowi.
Reklamację można wnieść m.in. pisemnie lub elektronicznie, czy też ustnie do protokołu. Zawsze jednak reklamacja musi być złożona przed upływem 12 miesięcy od dnia nadania przesyłki, bowiem po tym okresie roszczenia ulegają przedawnieniu.
Źródło wiedzy: Obieram paczkę - jakie mam prawa?
Komentarze