Eksperci firmy G DATA Software udowadniają, że atak hakerów lub luki w oprogramowaniu mogą mieć znaczący wpływ na sytuację rynków finansowych.
Atak hakerów jest „zwykłą” sytuacją kryzysową dla każdej firmy - mówi Łukasz Nowatkowski Dyrektor IT z G DATA Software – każda firma podejmuje więc wewnętrzną decyzję w jaki sposób będzie radzić sobie z kryzysem. Nasza praktyka dowodzi, że zdecydowana większość ataków nie jest ujawniana przez duże korporacje, głównie z powodów wizerunkowych.
Czy jednak tylko wizerunek danej firmy o tym decyduje. Okazuje się, że nie tylko. Ostatnia spektakularna luka w zabezpieczeniach procesorów firmy Intel pokazuje, że chodzi również o sytuację finansową przedsiębiorstwa. Prawdopodobnie tak stało się w przypadku Intela. Ostrzeżenia ekspertów pojawiały się już rok wcześniej, jednak firma w obawie o swoją giełdową wartość, poinformowała o problemach dopiero po publikacji dorocznego raportu finansowego. Efekt? Wartość akcje nie spadły, a korporacja pomimo problemu wizerunkowego „prześlizgnęła” się po sytuacji kryzysowej.
Traktowanie bezpieczeństwa jako dodatku do działań firmy – mówi Nowatkowski – to duży błąd. Tego typu działania, choć uzasadnione finansowo, wiążą się z dużymi stratami finansowymi dla użytkowników. Szczególnie w dzisiejszych czasach bezpieczeństwo i zapobieganie problemom pojawiającym się w wyniku luk w oprogramowaniu powinno być traktowane priorytetowo.
Wydaje się być to bardzo słuszną linią argumentacji. Czy nie chcielibyśmy wiedzieć, że nasz bank lub urząd został zaatakowany i nasze dane oraz pieniądze są narażone? Odpowiedź na pewno brzmi tak.
Być może nowa ustawa dotycząca ochrony danych osobowych będzie mogła, choć w części załatwić ten problem, poprzez „zmuszenie” firm do informowania o ingerencji w ich systemy. Jednakże nie zawsze atak hakerów dotyczy danych osobowych, tak nie było w przypadku Meltdown i Spectre – mówi Nowatkowski – Uważam, że tematyka bezpieczeństwa powinna zająć jedno z naczelnych miejsc na liście priorytetowych zadań wszystkich rządów, gdyż nie możemy liczyć tylko na odpowiedzialne zachowanie firm i instytucji.
Szczegółowych informacji udziela: Robert Dziemianko - Marketing manager: email: robert.dziemianko@gdata.pl
Komentarze