Przede wszystkim warto przytoczyć art. 68 ust. 1 ustawy o dowodach osobistych:
Udostępniając dane w trybie ograniczonej teletransmisji danych, porównuje się przekazywane przez uprawniony podmiot dane z danymi zawartymi w Rejestrze Dowodów Osobistych. Udostępnienie danych w tym trybie potwierdza istnienie albo nieistnienie ważnego dowodu osobistego zawierającego określony zakres danych.
W związku z powyższym, tryb ten nie polega na płynnym przekazie żądanych informacji, ale wymaga dokonania pewnej operacji polegającej na porównaniu danych znajdujących się w posiadaniu żądającego z danymi z Rejestru. Uzyskana informacja daje wiedzę o wyniku takiego porównania. Czynność organu udostępniającego dane w trybie ograniczonej teletransmisji danych ogranicza się do potwierdzenia istnienia ważnego dowodu osobistego, który zawiera dane w kształcie zaproponowanym przez podmiot żądający informacji, albo też polega na odmowie potwierdzenia istnienia takiego ważnego dowodu osobistego.
Tym samym nikt nie udostępnia naszych danych innym podmiotom, a wyłącznie umożliwia weryfikację, czy przesłane przez podmiot dane są zgodne z tym co jest w rejestrze.
Celem zmiany, w zakresie wykazania przez podmiot, który chce porównać posiadane dane z danymi rejestrze dowodów osobistych, było przede wszystkim łatwiejsze i szybsze otrzymanie pożyczki przez internet – ta dokładnie argumentował zmianę ustawodawca.
Co ciekawe, przedsiębiorcy z branży pożyczkowej uważają, że przepisy są zbędne, ponieważ legalnie działającym firmom nie przyniosły żadnej korzyści. Już wcześniej przepisy umożliwiały im uzyskanie nr PESEL i danych z Rejestru Dowodów Osobistych. Nie korzystali jednak z tej opcji, ponieważ system działa powoli, więc bardziej opłaca się korzystać z danych biur informacji gospodarczej.
Tym samy pojawia się pytanie – po co zastąpiono interes prawny, interesem faktycznym? Na problem wynikający z tej zmiany wskazał Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar:
Zastąpienie w ustawie o dowodach osobistych przesłanki interesu prawnego niejasną i zupełnie dowolną przesłanką interesu faktycznego jest zbyt daleko posuniętą swobodą w udzielaniu podmiotom (jakimkolwiek), które taki interes faktyczny wykażą, dostępu – w sytuacji ograniczonej teletransmisji danych – do danych osobowych obywateli.
Komentarze