Jedną z trudności prowadzenia sprzedaży internetowej, jest bez wątpienia aspekt prawny. Większość przedsiębiorców decyduje się na sprzedaż detaliczną, skierowaną do konsumentów. Tutaj kwestie ustawowe są wyjątkowo istotne, gdyż uprawnienia konsumentów są rozszerzone w porównaniu do reguł ogólnych. Dodatkowo, nie ma możliwości ich umownej zmiany na niekorzyść konsumenta. Czy na bazie powyższego, sprzedawca może zrezygnować z udzielania klientowi gwarancji?
Aby rozwiać wątpliwości – nie, sprzedawca nie ma obowiązku udzielać gwarancji. Skąd taka odpowiedź, skoro wcześniej wspomniano, że uprawnienia konsumentów są nienaruszalne? Otóż nie ma żadnego przepisu, który wymuszałby na sprzedawcy oferowanie gwarancji na swe produkty. Wiele osób nie jest do końca świadomych, na czym polega gwarancja. Nie jest to uprawnienie o z góry ustalonej treści. Gwarancja to oświadczenie sprzedawcy, który może przekazać klientom swoiste zapewnienie, że towar oferowany przez niego będzie miał określone właściwości. Jeżeli okazałoby się, że owy produkt nie ma wspomnianych cech, sprzedawca wskazuje jakie wynikną z tego uprawnienia dla klienta. Okres gwarancji nie jest ustalony z góry w ustawie. Sprzedawca może zaoferować gwarancję 6, 12 czy nawet 60 – miesięczną. Jaki jest więc haczyk, skoro sprzedawca ma tutaj szereg uprawnień?
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że gwarancja oraz reklamacja to dwie zupełnie różne instytucje. Gwarancja wynika z oświadczenia sprzedawcy oraz ma treść ustaloną przez sprzedawcę. Reklamacja na podstawie niezgodności produktu z umową wynika bezpośrednio z ustawy i ma sztywno ustalone ramy, których sprzedawca nie może w żaden sposób zmienić na niekorzyść konsumenta. Jeżeli sprzedawca chce udzielać gwarancji, ma do tego pełne prawo. Nie ma to jednak żadnego wpływu na obowiązek realizacji przepisów ustawy o prawach konsumenta, która ma swój odrębny reżim w zakresie reklamacji konsumenckiej.
We wspomnianej ustawie wprowadzono też dość istotne z punktu widzenia gwarancji postanowienie, które ograniczyło swobodę sprzedawcy w ustalaniu jej treści. Gwarancja trwałości nie może przewidywać warunków naprawy albo wymiany mniej korzystnych dla konsumenta niż określone w przepisach ustawy o prawach konsumenta. Ograniczyło to zasadę swobody sprzedawcy w kształtowaniu treści gwarancji. Słowem podsumowania, sprzedawca nie musi udzielać gwarancji i ma dużą (ale nie całkowitą) swobodę w kształtowaniu jej treści. Nie uwalnia go to jednak od obowiązków wobec konsumenta, który nabył rzecz wadliwą lub wybrakowaną. W takiej sytuacji klient zawsze może skorzystać z uprawnienia do złożenia reklamacji.
Źródło zdjęcia: Freepik.com
Komentarze