Obecnie trwa dynamiczny rozwój e-commerce. Każdego dnia kupujemy w sieci produkty, za które płacimy za pomocą szybkich przelewów lub w chwili odbioru towaru za tzw. pobraniem. Sprzedawcy udostępniają nam kilka sposobów płatności dla naszej wygody, a także w celu wzbogacenia swojej oferty. Warto jednak pamiętać, że wśród wszystkich dostępnych opcji zapłaty za towar najbezpieczniejszą formą płatność jest płatność kartą płatniczą. Dlaczego? Ponieważ posiada chargeback!
Możliwość zapłaty za towar, za pośrednictwem karty płatniczej, to wciąż rzadka metoda płatności w sklepach internetowych. Głównymi opcjami zapłaty jest wpłata na konto bankowe, płatność przy odbiorze za tzw. pobraniem oraz zapłata za pośrednictwem elektronicznych serwisów płatności. Dlaczego jednak, płatność za towar kartą płatniczą jest najbezpieczniejszą metodą? Ponieważ posiada usługę zabezpieczającą zwrot wpłaconych pieniędzy tzw. chargeback.
Chargeback (inaczej obciążenie zwrotne) to rodzaj zwrotu środków inicjowany przez wystawcę karty w imieniu klienta. To posiadacz karty uruchamia całą procedurę poprzez kontakt ze swoim bankiem – w wielu przypadkach za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Celem chargebacku jest przede wszystkim ochrona konsumenta. Jeśli tylko klient uważa, że zakupione towary lub usługi były niezgodne z umową lub zauważy na wyciągu z karty transakcje, których nie rozpoznaje – może zażądać zwrotu środków w postaci chargebacku.
Dzięki chargeback przerzucamy na bank konieczność dochodzenia, czy transakcja sprzedaży w ogóle doszła do skutku!
Uruchamiając procedurę chargeback, bank musi ocenić, czy zwrot powinien nastąpić. W tym celu, bank sprawdza, czy w ogóle doszło do zawarcia transakcji. Tym samym, w przypadku fałszywych sklepów internetowych klient ma gwarancję, że otrzyma zwrot wpłaconych środków! W innych przypadkach, sprzedawca może udowodnić, że umowa została zrealizowana, a roszczenie klienta o zwrot pieniędzy jest bezpodstawne. Tym samym, bezpodstawne uruchamiania usługi charageback, z pewnością nie jest dobrym pomysłem.
Powody reklamacji chargeback mogą być różne. Organizacje płatnicze dla każdego typu zgłoszenia przypisują inny kod chargeback. Do najpopularniejszych powodów złożenia reklamacji typu chargeback należą:
Czas na złożenie chargeback przez posiadaczy karty zależny jest od powodu reklamacji i rodzaju transakcji. W większości przypadków jednak wynosi on maksymalnie 120 dni kalendarzowych. Liczy się je od daty przetworzenia transakcji lub otrzymania towarów, czy usług przez posiadacza karty. W przypadku płatności zagranicznych czas ten może wydłużyć się do 180 dni.
Komentarze