W związku ze zmianami w prawie konsumenckim na skalę całej Unii Europejskiej, o których pisaliśmy w artykule „Zmiany w prawie e-commerce 25 grudnia 2014”, należy szczególnie podkreślić fakt, że zbliżające się zmiany będą wiązać się z faktem uchylenia w całości ustaw, które dotychczas regulowały problematykę umów zawieranych z konsumentami, w tym szczególnie tych zawieranych przez Internet (np. ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny oraz ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej). Co to oznacza dla każdego przedsiębiorcy prowadzącego swój biznes przez Internet i nie tylko?
Należy pamiętać, że do umów sprzedaży, które zostaną zawarte przed wejściem w życie nowej ustawy (do 24 grudnia 2014 r.) nadal znajdą zastosowanie przepisy ustaw, które po zmianach przestaną obowiązywać, czyli ustaw dotychczasowych.
Oznacza to, że przedsiębiorcy sprzedający przez Internet od 25 grudnia 2014 r. zobowiązani będą do udostępniania na stronach swoich sklepów dwóch regulaminów. Stanie się tak z uwagi na okres ochrony konsumentów z tytułu niezgodności towaru z umową, który trwa co najmniej dwa lata. Przez okres ten sprzedawcy internetowi powinni udostępniać swoim klientom równolegle dwa regulaminy. Pierwszy regulamin powinien odzwierciedlać przepisy dotychczasowe i dotyczyć będzie umów sprzedaży, które zostaną zawarte do 24 grudnia 2014 roku włącznie. Drugi regulamin natomiast będzie miał zastosowanie do umów zawartych już od dnia 25 grudnia 2014 roku. Regulamin ten musi być już zgodny z nową ustawą o prawach konsumenta.