Wzmożone kontrole UOKiK. Urząd sprawdza, jak przedsiębiorcy realizują obowiązki wynikające z dyrektywy OMNIBUS.
Wymagania, które od jakiegoś czasu obciążają przedsiębiorców, dotyczą niemal każdej sfery prowadzenia e-handlu. Jedną z najbardziej rozbudowanych kategorii jest tzw. obowiązek informacyjny, który obliguje sprzedawców do przekazywania swoim klientom szeregu wiadomości dotyczących prowadzonej przez siebie działalności, cech produktu, uprawnień związanych ze statusem konsumenta etc. Jak się okazało w wyniku kontroli, wielu przedsiębiorców nie dopełniało tego obowiązku właściwie. Nie dotyczy to wcale małych podmiotów, które poniekąd nadal traktowane są przez UOKiK z taryfą ulgową. Na kary narażeni są najwięksi gracze na rynku.
Wśród skontrolowanych podmiotów znalazły się między innymi Morele.net, Empik, Amazon czy Allegro. Część podmiotów zostało jedynie napomnianych przez organ, a wprowadzenie zalecanych zmian pozwoliło im uniknąć jakiejkolwiek kary finansowej. Nieco inaczej wygląda sytuacja Zalando oraz Booking, którym Prezes Urzędu zdecydował się postawić zarzuty mogące grozić karą w wysokości nawet 10% obrotu. Najczęstszym naruszeniem wskazywanym przez UOKiK było niewłaściwe informowanie konsumentów o fakcie, czy sprzedawca ma status przedsiębiorcy. Jest to istotne z tego punktu widzenia, iż zależy od tego zakres obowiązków takiego sprzedawcy.
Źródło zdjęcia: Image by yanalya on FreepikPrawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z e-commerce. Kupując produkty, zmawiając jedzenie czy decydując się na skorzystanie z usługi poprzez platformę internetową, konsumenci powinni mieć łatwy dostęp do kluczowej informacji o tym czy podmioty, z którymi zawierają umowę, są przedsiębiorcami, czy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Od tego zależą choćby przysługujące im prawa. Jeśli nie zawierają umowy z przedsiębiorcą – nie są chronieni prawem konsumenckim i nie dotyczą ich wynikające z niego przywileje. Przykładowo, nie będą mieć zapewnionej ustawowej możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Komentarze