Portal bezpiecznego e-biznesu

Dyrektywa OMNIBUS – wzmożone kontrole UOKiK

 Dyrektywa OMNIBUS – wzmożone kontrole UOKiK

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi

Wzmożone kontrole UOKiK. Urząd sprawdza, jak przedsiębiorcy realizują obowiązki wynikające z dyrektywy OMNIBUS.

Dyrektywa OMNIBUS – wzmożone kontrole UOKiK
Nowe przepisy związane z ochroną konsumentów weszły w życie już jakiś czas temu. Nadal pozostawiają jednak wiele wątpliwości i niedomówień, z którymi mierzą się przedsiębiorcy. Niepewność co do wyników ewentualnej kontroli zrywa sen z powiek niejednemu sprzedawcy. Okazuje się, że największe podmioty na rynku odbyły już kontrolę przeprowadzaną przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Organ zwracał szczególną uwagę na prawidłowe stosowanie norm wynikających z unijnej dyrektywy OMNIBUS.

Wymagania, które od jakiegoś czasu obciążają przedsiębiorców, dotyczą niemal każdej sfery prowadzenia e-handlu. Jedną z najbardziej rozbudowanych kategorii jest tzw. obowiązek informacyjny, który obliguje sprzedawców do przekazywania swoim klientom szeregu wiadomości dotyczących prowadzonej przez siebie działalności, cech produktu, uprawnień związanych ze statusem konsumenta etc. Jak się okazało w wyniku kontroli, wielu przedsiębiorców nie dopełniało tego obowiązku właściwie. Nie dotyczy to wcale małych podmiotów, które poniekąd nadal traktowane są przez UOKiK z taryfą ulgową. Na kary narażeni są najwięksi gracze na rynku.

Wśród skontrolowanych podmiotów znalazły się między innymi Morele.net, Empik, Amazon czy Allegro. Część podmiotów zostało jedynie napomnianych przez organ, a wprowadzenie zalecanych zmian pozwoliło im uniknąć jakiejkolwiek kary finansowej. Nieco inaczej wygląda sytuacja Zalando oraz Booking, którym Prezes Urzędu zdecydował się postawić zarzuty mogące grozić karą w wysokości nawet 10% obrotu. Najczęstszym naruszeniem wskazywanym przez UOKiK było niewłaściwe informowanie konsumentów o fakcie, czy sprzedawca ma status przedsiębiorcy. Jest to istotne z tego punktu widzenia, iż zależy od tego zakres obowiązków takiego sprzedawcy.

Prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z e-commerce. Kupując produkty, zmawiając jedzenie czy decydując się na skorzystanie z usługi poprzez platformę internetową, konsumenci powinni mieć łatwy dostęp do kluczowej informacji o tym czy podmioty, z którymi zawierają umowę, są przedsiębiorcami, czy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Od tego zależą choćby przysługujące im prawa. Jeśli nie zawierają umowy z przedsiębiorcą – nie są chronieni prawem konsumenckim i nie dotyczą ich wynikające z niego przywileje. Przykładowo, nie będą mieć zapewnionej ustawowej możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Źródło zdjęcia: Image by yanalya on Freepik

Komentarze

‹ Poprzedni artykułJakie są typy kampanii marketingowych? Następny artykuł ›Szukasz adwokata? Znajdziesz go na serwisadwokacki.pl

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Drukarnia Fortuny - kalendarze

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się