Unijna dyrektywa Omnibus od 1 stycznia 2023 roku obowiązuje w polskim porządku prawnym. Powodem jej uchwalenia było zaobserwowanie licznych nadużyć w przestrzeganiu praw konsumentów. Unia Europejska postanowiła zająć się tym tematem i przygotować szereg zmian i nowych rozwiązań, które przyczynią się do lepszego egzekwowania praw konsumenta.
Dyrektywa Omnibus wraz z implementującymi ją przepisami wprowadza sporo zmian w sektorze e-commerce, jak również przy prowadzeniu sklepów tradycyjnych. Dyrektywa ma na celu zapewnienie wysokiego poziomu ochrony praw konsumentów, a tym samym wyeliminowanie nieuczciwych praktyk rynkowych. Jednym z aspektów poruszanych w nowym dokumencie jest kwestia manipulacji opiniami klientów, które są wyświetlane na stronach internetowych. Twórcy dyrektywy wzięli pod lupę nieetyczne pozyskiwanie i manipulowanie opiniami klientów, dzięki czemu konsumenci będą mogli swobodnie korzystać z poleceń innych osób bez obaw o oszustwa.
Od tej pory przedsiębiorcy będą podlegać obowiązkowi informacyjnemu — dokładniej mówiąc, wdrożony zostanie przepis o konieczności zamieszczania wiadomości o tym, skąd firma pozyskuje opinie klientów oraz czy i w jaki sposób komentarze zamieszczone na stronach są weryfikowane. Zabronione będzie kupowanie fałszywych opinii i wykorzystanie ich do celów marketingowych. Co więcej, przedsiębiorcy będą musieli zadbać o proces przetwarzania opinii, który będzie podstawą sprawdzenia, czy dany komentarz jest od osoby, która faktycznie zakupiła produkt.
Obecnie na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań, które pomogą przedsiębiorcom zarządzać opiniami zgodnie z wytycznymi dyrektywy Omnibus. Jednym z nich jest aplikacja Rating Captain, która zajmuje się pozyskiwaniem recenzji od prawdziwych konsumentów. W swojej ofercie ma różne narzędzia zajmujące się wysyłką do klientów maili, SMS-ów z prośbą o wystawienie swojej oceny. Dzięki temu właściciele firm będą mogli wykorzystać opinie użytkowników bez obawy, że naruszą dyrektywę Omnibus.
Niestety praktyki, które mają na celu wprowadzić klienta w błąd, są coraz częstsze. Stąd potrzeba na nowe rozwiązania. W momencie wejścia w życie dyrektywy Omnibus takie manipulacje nie mogą mieć już miejsca. Ba! Będą za nie groziły surowe kary oraz grzywny. Wszelkie odstępstwa i wykroczenia będą dotkliwe finansowo. Podczas kontroli, odpowiednie służby mogą nałożyć grzywnę do 10% obrotu za poprzedni rok. Z tego powodu warto przystosować się do nowych przepisów i legalnie pozyskiwać oraz prezentować opinie w sklepie.
Komentarze