Komisja Europejska przygotowała raport na temat przestrzegania praw konsumentów przez sklepy internetowe. Badaniem było objętych 500 sklepów z 27 krajów, sprzedających odzież i obuwie, meble i artykuły gospodarstwa domowego oraz urządzenia elektryczne. Z raportu wynika, że dwie trzecie sklepów internetowych nie jest zgodnych z podstawowymi prawami konsumentów w UE.
Dyrektywa UE w sprawie praw konsumentów gwarantuje, że
przy zakupie online każdy konsument ma prawo do otrzymania jasnych, poprawnych
i zrozumiałych informacji o warunkach dostawy, odstąpienia od umowy i gwarancji
prawnej w przypadku wadliwego produktu.
Nie do przyjęcia jest to, że konsumenci europejscy nie są
odpowiednio informowani o swoich prawach związanych z dostawami online w 2 z 3
sklepów internetowych. Prawa UE, takie jak prawo do zwrotu towarów w ciągu 14
dni, zwiększają zaufanie klientów w internecie. Nie należy ich chować na
stronach czy pisać drobnym drukiem. - powiedział Didier Reynders.
Poniżej głównej wnioski wynikające z raportu:
- Ponad
jedna czwarta monitorowanych stron internetowych nie informowała konsumentów o
tym, jak odstąpić od umowy. Warto pamiętać, że sklep musi przedstawić w jasny i
zrozumiały sposób, określając prawo do odstąpienia w ciągu 14 dni od otrzymania
towaru bez konieczności uzasadnienia.
- Prawie
połowa e-sklepów nie podawała jasnych informacji o możliwości zwrotu towaru w
ciągu 14 dni od momentu powiadomienia sklepu o zamiarze odstąpienia od umowy.
- Na
ponad jednej piątej stron cena początkowo pokazana była niepełna, ponieważ nie
zawierała kosztów dostawy, przesyłki ani innych możliwych dodatkowych opłat
oraz informacji o możliwości naliczenia takich opłat.
- Ponad
jedna trzecia sklepów internetowych nie informowała konsumentów o minimalnej
2-letniej gwarancji prawnej na naprawę, wymianę lub zwrot towaru w przypadku,
gdy był on wadliwy w momencie dostawy lub później.
- Mimo
że prawo UE nakazuje sprzedawcom zamieścić na swojej stronie internetowej
łatwo dostępny link do platformy internetowego rozstrzygania sporów, informując
konsumentów o ich możliwościach w przypadku sporu, prawie 45 proc. wszystkich
kontrolowanych sklepów nie podało takiego linku.
- Jedna
piąta oznaczonych stron internetowych nie przestrzegała rozporządzenia w sprawie
blokowania geograficznego.