Jak donosi Dziennik Gazeta Prawna, Ministerstwo Finansów pracuje nad nową usługą. Ma to być e-Urząd Skarbowy, czyli elektroniczna wersja fiskusa.
Resort finansów proponuje podatnikom elektroniczne rozwiązanie ułatwiające internetowe załatwianie spraw z fiskusem. Po wdrożeniu systemu e-PIT ma to stanowić kolejne ułatwienie dla podatników. Sprawy związane z podatkami będzie można załatwić w każdej skarbówce zlokalizowanej na terenie naszego kraju.
Użytkownik, który zaloguje się do systemu, będzie mógł na bieżąco śledzić postępy w załatwianiu swoich spraw. Oprócz tego będzie też powiadamianie sms-em o zapłacie podatku. Nowy portal ułatwi życie zarówno zatrudnionym jak i prowadzącym działalność. Ci pierwsi będą na przykład mogli na bieżąco sprawdzać, czy pracodawca odprowadza za nich składki. Przedsiębiorcy z kolei łatwiej złożą niektóre dokumenty - na przykład dotyczące podatku CIT, zmienią numery kont dotyczące rozliczeń podatku VAT.
W przyszłości mają powstać e-konta, które będą działały podobnie jak profil elektroniczny w banku. W jednym miejscu podatnik będzie miał komplet informacji, które urząd skarbowy o nim zebrał, m.in. jakie dokumenty złożył on, a jakie wysłał do niego urząd skarbowy, jakie jest saldo rozliczeń i status poszczególnych spraw.
Zmiany w nowym systemie nie wymagają informatycznej rewolucji, gdyż system informatyczny, na którym ma być oparta nowa usługa, już istnieje. Dostęp do niego mają jednak wyłącznie pracownicy skarbówki. Teraz, oprócz zmian legislacyjnych, trzeba wprowadzić nowy rodzaj użytkownika systemu, który będzie miał odpowiednie uprawnienia. Resort finansów zapowiada, że elektroniczny urząd mógłby zacząć funkcjonować w ciągu trzech lat.
Komentarze