Popularny serwis społecznościowy wypowiedział wojnę oszustom zamieszczającym tzw. fake news.
Rozwiązaniem problemu ma być publikacja powiązanych artykułów ze sprawdzonych źródeł przy zamieszczanych na portalu treściach.
Z pomocą przychodzi widżet o nazwie Related Articles (Powiązane Artykuły). Widżet był testowany na długo przed jej wprowadzeniem w USA, co pozwala nam sądzić, iż będzie ona skutecznym narzędziem w walce z fake news. Facebook postanowił, iż w sekcji z treściami pojawią się sprawdzone źródła informacji na temat omawiany w publikowanym materiale, jak również treści rozpoznane jako fake news.
Obecnie testujemy to rozwiązanie w krajach, w których w zakresie weryfikacji informacji współpracujemy z zewnętrznymi pomiotami. To zaledwie jeden z elementów szeroko zakrojonej strategii obejmującej również szereg innych środków – wyjaśniają przedstawiciele Facebook’a.
Najważniejszym elementem w walce z fake news jest zmiana funkcjonowania powyższego widżetu, który jest widoczny dla każdego użytkownika po kliknięciu na odnośnik prowadzący do określonej treści, a także po powrocie do serwisu Facebook. Dzięki widżetowi wyświetlane są propozycje przeczytania innych artykułów podobnych tematycznie do tego, który użytkownik czytał przed chwilą. Sugestie dotyczące innych artykułów pojawiają się poniżej opublikowanego linku, i co chyba najistotniejsze, zanim użytkownik zdecyduje się z nim zapoznać.
Ponadto Facebook nawiązał współpracę z tzw. fact–checkers czyli weryfikatorami wiadomości. Dzięki temu w sekcji, oprócz rzetelnych materiałów, będą pojawiać się również takie, które po weryfikacji, zostaną oznaczone jako fake news. Głównym celem działań Facebook’a jest zwiększenie ochrony użytkowników poprzez zminimalizowanie kliknięć w linki prowadzące do materiałów fałszywych lub dezinformujących, a także poprzez ograniczenie udostępnień fake news’ów.
Przedstawiciele popularnego serwisu podkreślają, że wprowadzone zmiany nie oznaczają, iż Facebook będzie usuwał z portalu treści, które potencjalnie uzna za fałszywe. Facebook’owi zależy na tym, aby zachować swobodę użytkowania portalu. Serwis nie chce również narażać się na krytykę, że walcząc z dezinformacją, wprowadza swego rodzaju cenzurę. Obecnie testowana wersja Related Articles jest dostępna tylko dla użytkowników zarejestrowanych w Stanach Zjednoczonych.
Na chwilę obecną Facebook testuje nowe rozwiązanie w krajach, w których współpracuje z zewnętrznymi pomiotami w zakresie weryfikacji informacji.
Jak podkreślają przedstawiciele serwisu, jest to tylko jeden z elementów większej kampanii obejmującej również szereg innych rozwiązań, takich jak ograniczanie możliwości zarabiania na rozprzestrzenianiu fałszywych wiadomości, usuwanie fałszywych kont, edukacja społeczności w obszarze identyfikacji fałszywych informacji, czy oferowanie ludziom dostępu do szerszego spektrum źródeł informacji i perspektyw.
Wprowadzane przez serwis działania oraz plany należy ocenić pozytywnie. W perspektywie najbliższych lat bezpieczeństwo użytkowników Facebook’a powinno ulec poprawie.
Komentarze