Jak donosi serwis Gizmodo, Facebook zbiera od użytkowników dane, które ci podają w celach zapewnienia bezpieczeństwa – takie jak numery telefonów dla dwustopniowej weryfikacji – by następnie wykorzystywać je do targetowania reklam.
Ustalenia takie są wynikiem eksperymentu, jaki zdecydowała się przeprowadzić dziennikarka serwisu Gizmodo Kashmir Hill wspólnie z profesorem informatyki z Northeastern University w Bostonie Alanem Mislove. Badacze sprawdzali, czy Facebook faktycznie pozwala dotrzeć reklamodawcom do użytkowników, których dane zostały pozyskane w procedurze mającej zwiększyć bezpieczeństwo.
Szybko okazało się, że gdy użytkownik przekazuje Facebookowi swój numer telefonu na potrzeby uwierzytelnienia dwuskładnikowego lub w celu otrzymywania powiadomień o nowych logowaniach, to po kilku tygodniach numer staje się “targetowalny” przez reklamodawców. W ten sposób można go powiązać z konkretną osobą i np. historią zakupów online w zewnętrznym sklepie.
– Korzystamy z informacji, które podają nam użytkownicy, by oferować bardziej spersonalizowane doświadczenia, wliczając w to wyświetlanie odpowiednich reklam – powiedziała rzeczniczka Facebooka w rozmowie z Gizmodo. Zaznaczyła, że w przypadku dwustopniowej autoryzacji użytkownicy mogą wybrać teraz inną opcję niż podanie numeru telefonu. Zastrzegła, że użytkownicy nie mogą mieć wglądu do książek adresowych innych użytkowników, bo naruszałoby to ich prywatność. – Książki adresowe należą do tych ludzi – stwierdziła.
Trudno się oprzeć wrażeniu, że taki sposób podejścia do prywatności użytkowników jest co najmniej niefortunny. Nawet jeśli użytkownicy starają się ukryć swoje dane przed firmą i reklamodawcami, to tego typu informacje mogą zostać przekazane dalej bez wiedzy tych użytkowników. Zyskuje na tym Facebook, zyskują na tym reklamodawcy.
W wyniku słynnej afery Cambridge Analytica Facebook usunął funkcję, która umożliwiała odnajdywanie osób używając do tego celu numeru telefonu komórkowego. Niestety reklamodawcy mogą wciąż wykorzystywać numery telefonów do targetowania reklam. Nie jest do końca jasne, w jaki sposób Facebook zbiera informacje o użytkownikach, kojarzy informacje osobiste z kontami użytkowników oraz udostępnia informacje osobiste reklamodawcom poprzez grupy niestandardowych odbiorców.
Komentarze