Facebook musi zmienić sposób informowania konsumentów. Taki jest wynik negocjacji prowadzonych z firmą przez Komisję Europejską i państwa członkowskie UE. W negocjacjach brał udział nasz krajowy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Negocjacje skupiały się na rozwiązaniu wątpliwości dotyczących m.in. braku czytelnych informacji o tym, w jaki sposób Facebook wykorzystuje dane osobowe użytkowników serwisu. Firmie zarzucano także, że niejasne są zasady ponoszenia przez nią odpowiedzialności za dane powierzone jej przez konsumentów.
Po zakończeniu negocjacji Komisja Europejska ogłosiła ich efekty. Facebook w warunkach świadczenia usług będzie musiał wytłumaczyć, że serwis jest darmowy, jednak ceną za tę usługę są przekazane dane osobowe i wyświetlanie reklam, których tematyka bazuje na informacjach zgromadzonych na temat użytkowników. Użytkownicy będą także mgli zgłosić portalowi swój sprzeciw, gdy zamieszczone przez nich treści zostaną przez serwis usunięte. Pojawi się możliwość ponownej takich oceny przez portal. Zmiany powinny zostać wprowadzone do końca czerwca 2019 roku.
Prezes UOKiK Marek Niechciał skomentował:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów aktywnie brał udział w negocjacjach. Nie były one łatwe. Zgłosiliśmy uwagi. W efekcie warunki świadczenia usług będą bardziej przejrzyste i zrozumiałe. To naszym zdaniem dobry krok, ponieważ Facebook zadeklarował, że zmieni większość analizowanych przez UOKiK klauzul. Będziemy monitorować, czy rzeczywiście tak się stanie, ale to nie rozwiewa wszystkich wątpliwości.
Komentarze