Klienci banku PKO BP znaleźli się na celowniku cyberprzestępców, którzy wyłudzają dane potrzebne do korzystania z bankowości online.
Wszystko zaczyna się od fałszywej wiadomości o
blokadzie konta, do której doszło w wyniku rzekomej podejrzanej aktywności
użytkownika. Klient musi potwierdzić swoją tożsamość, by odzyskać dostęp do
swojego konta i pieniędzy. Aby tego dokonać klient musi kliknąć w link, który
prowadzi go do fałszywej strony banku.
Dalej schemat staje się standardowy.
Użytkownik, który wprowadzi na fałszywej stronie swój login i hasło przekazuje
te dane przestępcom i ryzykuje nie tylko utratę kontroli nad kontem bankowym,
ale przede wszystkim utratę zgromadzonych na nim środków pieniężnych. Taka
metoda to phishing czyli podszywanie się pod autentyczną instytucję, usługę czy
aplikację.
Na stronie banku znajduje się ostrzeżenie o
fałszywej stronie wyłudzającej dane. Bank przypomina także swoim klientom o
podstawowych zasadach bezpieczeństwa:
- Zachowaj ostrożność i
ograniczonego zaufanie w stosunku do wiadomości od nieznanych nadawców, w
których znajduje się prośba o podanie poufnych danych lub skorzystanie z linku
– nie odpowiadaj na nie i nie ujawniaj swoich danych.
- Logując się do serwisu
internetowego banku, zawsze wprowadzaj adres strony ręcznie – nie korzystaj z
linków!
- Sprawdzaj poprawność adresu
strony, widniejącego w przeglądarce internetowej.
- Pamiętaj, że podczas logowania do
serwisu ani bezpośrednio po zalogowaniu do niego nie jest wymagane podawanie
kodu z narzędzia autoryzacyjnego.
- Przed potwierdzeniem operacji
zlecanej w serwisie iPKO kodem SMS przeczytaj uważnie treść otrzymanego SMS-a,
aby upewnić się, że dotyczy on właściwej operacji (zwróć uwagę na rodzaj
dyspozycji, poprawność numeru rachunku odbiorcy, kwotę transakcji).