Przedstawiciele Partii Demokratycznej w Izbie Reprezentantów USA wezwali Amazon do usunięcia fałszywych recenzji produktów. Zarzucają firmie, że ta nie dość skutecznie chroni swoich klientów.
Frank Pallone Jr. reprezentujący stan New Jersey i Janice Schakowsky z Illinois wezwali koncern Amazon do bardziej skutecznej moderacji w zakresie recenzji produktów pojawiających się na platformie sprzedażowej. W ostatnich latach Amazon próbował zminimalizować rozpowszechnianie fałszywych recenzji wprowadzając m.in. zakaz rozdawania produktów za darmo przez kupców w zamian za pozytywną recenzję klientów. Okazało się to jednak niewystarczające. Zdaniem polityków recenzje w znaczący sposób wpływają na decyzje zakupowe konsumentów w internecie i ważne jest, by firma aktywnie broniła swoich klientów przed takim zwodniczym i szkodliwym działaniem.
Firma Jeffa Bezosa w oświadczeniu stwierdziła, że do wykrywania „nieautentycznych” recenzji wykorzystuje zautomatyzowane systemy oraz swoich pracowników:
Amazon inwestuje znaczące zasoby w obronę integralności recenzji na naszej platformie, ponieważ wiemy, że klienci cenią sobie spostrzeżenia i doświadczenia opisywane przez innych kupujących. Nawet jedna nieautentyczna recenzja to dla nas zbyt wiele.
W raporcie firmy Fakespot, która monitoruje autentyczność recenzji w internecie wskazano, że w czerwcu br. blisko 35 proc. produktów oferowanych na platformie Amazona borykało się z problemem fałszywych recenzji. W tym samym miesiącu ubiegłego roku odsetek ten wynosił 16 proc., a dwa lata wcześniej - 21 proc. Jak podkreśla szef Fakespot Saoud Khalifa – sprzedawcy produktów na stronie Amazona często decydują się na usługi zewnętrznych firm, oferujących wystawianie fałszywych, pozytywnych recenzji za pomocą automatycznych systemów lub wynajętych osób. Ma to miejsce zwłaszcza w okresach wzmożonej aktywności zakupowej w internecie.
Fałszywe recenzje są jednym ze sposobów wpływania na wewnętrzny algorytm platformy, określający, które produkty są obecnie najpopularniejsze i rekomendujący je klientom. W kwietniu br. serwis BuzzFeed News podał, że niektóre oferujące fałszywe recenzje firmy żądały od sprzedawców na platformie nawet 10 tys. dolarów miesięcznie za pomoc w zwiększeniu widoczności oraz opinie o sprzedawanym produkcie.
Komentarze