Getin Bank poinformował o wykonywaniu decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie tzw. trwałego nośnika. Klienci banku mogą liczyć na zwroty pieniędzy wynikające z podwyżek i zmian w regulaminach.
UOKiK ustalił po przeprowadzonym postępowaniu, że bank nienależycie informował swoich klientów o wprowadzanych podwyżkach i zmianach w regulaminach. Zabrakło wskazania podstaw prawnych takich decyzji oraz dokumentów dostarczanych na trwałym nośniku. W rezultacie Getin ma zwrócić klientom pieniądze z tytułu nadpłaconych prowizji.
Postępowanie urzędu dotyczyło lat 2014-2016. W tym czasie bank dokonywał zmian w cennikach, ale nie wskazywał podstaw prawnych, które umożliwiały ich dokonanie oraz okoliczności faktycznych, które powodowały takie zmiany. Dodatkowo informacje przesyłane były wyłącznie za pośrednictwem bankowości internetowej, co w ocenie urzędu antymonopolowego nie spełnia wymogów trwałego nośnika. Zgodnie z postanowieniem UOKiK z dnia 5 września 2018 r. bank został zobowiązany do rozliczenia się z klientami i zwrotu części pobranych opłat. Podobne decyzje zapadły także w stosunku do kilku innych banków.
Według informacji przekazanej przez Getin Bank w komunikacie wysłanym do klientów pod koniec marca 2019 r., na zwrot mogą liczyć osoby, które podpiszą w placówce bezpłatny aneks. Dzięki temu możliwe stanie się indywidualne rozliczenie opłat i prowizji wprowadzonych do cenników w latach 2014-2016. Bank zweryfikuje wysokość pobranych opłat pobranych w okresie od wprowadzenia zmian do momentu zawarcia aneksu. Jeśli okaże się, że pobierał od klienta podwyższone opłaty w stosunku do tych, które obowiązywały przed wspomnianą zmianą cennika, to zwróci nadpłatę. Jeśli takiej nadpłaty nie będzie, bank poinformuje o tym klienta.
Ci klienci banku, którzy nie podpiszą aneksu – nie będą mogli dokonać indywidualnego rozliczenia z bankiem. Aneks może zostać zawarty w dowolnej placówce banku w terminie 2 miesięcy od otrzymania wiadomości z banku. Oprócz tego posiadacze rachunków otrzymają też rekompensatę w postaci bezpłatnych przelewów zlecanych w placówkach stacjonarnych.
Komentarze