Uwagę UOKIKU zwróciły stosowane przez Glovo opłaty dodatkowe oraz wygląd interfejsu platformy. Zdaniem UOKIK informacje na temat dodatkowych opłat są przekazywane korzystającym z Glovo w sposób nieczytelny, a kwoty naliczane za dodatkowe pozycje np. opłaty za małe zamówienie, opakowanie, opłaty serwisowa czy opłaty za dostarczenie zamówienie w deszcz mogą nie odpowiadać rzeczywistości lub być przekazywane klientom w nieodpowiednim momencie.
Jak wskazuje Prezes UOKIK Tomasz Chróstny:
Przedsiębiorca powinien konstruować interfejs w taki sposób, aby wszystkie kluczowe elementy wpływające na decyzję konsumenta, zwłaszcza opłaty, były dla niego widoczne. Niedopuszczalna jest sytuacja, gdy istotna informacja jest dostępna dopiero po przewinięciu lub ukryta w inny sposób”, dodaje on również, że „Przycisk służący do złożenia zamówienia nie powinien być aktywny, zanim konsumentowi nie zostaną przedstawione wszystkie koszty związane z zamówieniem. Nie podając wyraźnie i w zrozumiały sposób ceny wraz z jej wszystkimi składnikami przedsiębiorca może wprowadzać konsumentów w błąd.
Zastrzeżenia UOKIK wzbudziła również treść przycisku za pomocą, którego klienci potwierdzają ostatecznie zamówienie. Zamiast wymaganej prawem informacji „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub innego wyrażenia o równoważnym znaczeniu, która powinna pojawić się na niniejszym przycisku, Glovo stosuje wyrażenie „Potwierdź zamówienie”. W ocenie UOKIKU sformułowanie o treści „Potwierdź zamówienie” nie stanowi dla konsumenta jednoznacznej informacji o tym, że już na tym etapie jest on zobowiązany do dokonania zapłaty.
W przypadku potwierdzenia się zarzutów UOKIK, spółce grozi kara do 10 % obrotu.
Komentarze