Portal bezpiecznego e-biznesu

Jak błąd w algorytmie spowodował utratę domów przez 400 klientów banku

 Jak błąd w algorytmie spowodował utratę domów przez 400 klientów banku

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi

Analitycy Agencji Reutera rutynowo sprawdzili kwartalny raport z działalności amerykańskiego banku Wells Fargo. Okazało się, że w raporcie pojawił się niecodzienny powód zawiązania rezerwy na kwotę 8 milionów dolarów. Kwota ma być przeznaczona na… wynagrodzenie klientom poniesionych strat w wyniku zlicytowania ich domów.

Jak błąd w algorytmie spowodował utratę domów przez 400 klientów banku

W ramach rządowego projektu ratowania rodzin zagrożonych licytacją domów bank rozważał wnioski o modyfikację umów kredytowych. Analizy wniosków nie dokonywali sami pracownicy banku, lecz specjalnie opracowany algorytm. Po sprawdzeniu działania algorytmu stało się jasne, że między 13 kwietnia 2010 a 20 października 2015 (a więc przez ponad 5 lat) algorytm nieprawidłowo zawyżał w niektórych przypadkach wysokość opłat, które starający się o modyfikację umowy mieli ponosić na prawników. Z tego powodu 625 klientom nieprawidłowo zawyżono opłaty, co zmieniało w konkretnych przypadkach decyzję kredytową z pozytywnej na negatywną. W około 400 takich sytuacjach skutkiem tego błędu było zlicytowanie nieruchomości klienta banku.

Kwota wydaje się ogromna, ale po podzieleniu 8 milionów dolarów na 400 rodzin na każdą z nich wypada po 20 tysięcy dolarów. W porównaniu do wartości utraconych nieruchomości to już jest kwota bardzo niewielka. Należy spodziewać się, że jest to dopiero początek wielkiej afery, a do akcji wkroczą prawnicy poszkodowanych rodzin żądając znacznie większych odszkodowań od banku.

Błąd w algorytmie nie jest pierwszą wpadką banku Wells Fargo, który dosłownie kilka dni temu zgodził się wypłacić ponad 2 miliardy dolarów kary za przyznawanie kredytów hipotecznych w oparciu o nieprawdziwe informacje o przychodach klientów. Nie jest do końca pewne, kto poniesie odpowiedzialność za błąd w algorytmie – to zależy od tego czy powstał on w banku czy opracowała go na zamówienie firma zewnętrzna. Nie ulega jednak wątpliwości, że za tym wszystkim stoi błąd człowieka, nie komputera.

Komentarze

‹ Poprzedni artykułKontrola RODO?! To mogą być oszuści! Następny artykuł ›Czy gwarancja skraca termin do złożenia reklamacji?

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Drukarnia Fortuny - kalendarze

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się