Narzędzia marketingowe są w obecnych realiach rynkowych koniecznością, bez której prowadzenie biznesu staje się niemal niemożliwe. Jednym z popularnych i powszechnie wykorzystywanych sposobów na komunikację z klientami jest newsletter, czyli system wysyłania informacji handlowych za pośrednictwem adresu e-mail lub SMS. W jaki sposób wprowadzić go w swoim sklepie bezpiecznie i legalnie?
W pierwszej kolejności należy zastanowić się, czym z punktu widzenia prawnego jest newsletter? Jak wspomniano we wstępie, służy on przede wszystkim celom marketingowym. Z tego powodu ustawa traktuje go jako system do przesyłania informacji handlowej. Czym jest informacja handlowa? Pojęcie to wywodzi się z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną:
Jako informację handlową należy rozumieć każdą informację przeznaczoną bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy…
Wszelkie formy stosowane jako newsletter wpasowują się w tę definicję i to na niej należy się opierać. Wspomniana ustawa wskazuje elementy, jakie powinny wiązać się z informacją handlową przesyłaną za pośrednictwem newslettera. Przede wszystkim obowiązkiem jest oznaczenie podmiotu, w imieniu którego działalność marketingowa jest prowadzona, dodatkowo należy wskazać adresy elektroniczne umożliwiające kontakt z przedsiębiorcą.
Ustawa zawiera także ogólny obowiązek podawania informacji handlowej w sposób przejrzysty, niebudzący wątpliwości oraz zawierający opis działalności promocyjnej, z którego faktycznie skorzystać może adresat wiadomości. Ma to na celu walkę z fałszywymi ofertami promocyjnymi, które mogą wprowadzić klienta w błąd.
Istotnym zagadnieniem jest również niezamówiona informacja handlowa. Na czym ona polega? Jest to po prostu przesyłanie informacji handlowej, o której mowa była wcześniej, bez wymaganej do tego zgody adresata. Nie wystarczy otrzymanie od klienta jego adresu mailowego, aby móc wysyłać wiadomości marketingowe. Nawet fakt dobrowolnego podania wspomnianego adresu w formularzu nie jest traktowany przez ustawę jako zgoda. Aby dopełnić wszystkich formalności należy zamieścić przy zakładce umożliwiającej zapisanie się do newslettera odpowiedni checkbox, który zawierał będzie zgodę klienta na przesyłanie mu informacji handlowej.
Nie powinniśmy również zapominać o aspekcie przetwarzania danych osobowych. W przypadku informacji handlowych musimy otrzymać wyraźną i odrębną zgodę na przetwarzanie adresu e-mail lub imienia danej osoby w celu przesłania jej wiadomości. Oznacza to, że w zakładce umożliwiającej zapisanie się do newslettera powinny znaleźć się dwa checkboxy, aby odebrać od klienta wszelkie wymagane oświadczenia.
Źródło zdjęcia: Image by pressfoto on Freepik
Komentarze