Dla tych kupujących, którzy nie przepadają za zgiełkiem galerii, idealnym miejscem dokonywania zakupów jest Internet. Oczywistym jest, że zarówno sklepy internetowe, jak i stacjonarne, dokładają wszelkich starań, aby przekonać klientów do zakupów właśnie w ich sklepie. Wśród nich są niestety także i takie, które nie zawsze działają w sposób uczciwy. Poniżej przedstawimy kilka wskazówek Europejskiego Centrum Konsumenckiego dotyczących tego, jak nie dać się zwieść oszustom internetowym.
Strona, która zawiera błędy stylistyczne lub ortograficzne, a także dysproporcje w rozkładzie treści, powinna od razu wzbudzić naszą nieufność. Warto również pamiętać, że oszuści chętnie tworzą strony do złudzenia podobne do oryginalnych, dlatego też otrzymując e-mail z ofertą handlową dotyczącą zakupu w e-sklepie, lepiej nie klikać w link przesłany w wiadomości, ale samodzielnie wpisać nazwę sklepu w wyszukiwarce.
W zakładce „kontakt” sklep powinien umieścić swoje zasadnicze dane, a więc nazwę, adres siedziby firmy (nie skrytki pocztowej!), numer telefonu oraz adres poczty elektronicznej. Jeśli masz kłopot ze znalezieniem tych informacji, raczej nie decyduj się na transakcję - być może przedsiębiorca celowo utrudnia do nich dostęp albo też dane te w ogóle nie istnieją.
Błędne jest myślenie, że skoro witryna sklepu jest prowadzona po polsku, został podany polski adres, to masz do czynienia z polską firmą. W związku z tym, kolejnym krokiem musi być odnalezienie regulaminu, w którym powinny znajdować się dane rejestracyjne działalności gospodarczej czy spółki.
W regulaminie powinny znaleźć się również informacje o podstawowych prawach konsumenta – czyli : prawie do odstąpienia od umowy, prawie do rękojmi (jako niezgodność towaru z umową) oraz o 2- letnim terminie na reklamację. Jeżeli sprzedawca nie jest świadomy praw przysługujących konsumentowi, należy rozważyć zakupy na jego stronie.
Unikaj zakupów na stronach, w których jedyną opcją płatności jest zagraniczny przelew ekspresowy lub wpłata na konto osoby prywatnej – możesz z dużym prawdopodobieństwem przypuszczać, że nie jest to sklep godny zaufania. Najbezpieczniejszym sposobem płacenia w Internecie są karty kredytowe dające możliwość przelewu zwrotnego (ang. Chargeback). Jeżeli płacisz kartą możesz zażądać zwrotu, gdy: produkt nie został dostarczony, sprzedawca żąda wyższej ceny niż pierwotnie wskazał lub pieniądze zostały wycofane z konta bez Twojej zgody. Dokonując płatności, koniecznie sprawdź możliwość skorzystania z bezpiecznych form płatności. Przed adresem internetowym strony e-sklepu musi pojawić się zielony pasek i protokół https:// a także symbol zamkniętej kłódki.
Przede wszystkim: błędy stylistyczne, ortograficzne, a także dysproporcje w rozkładzie treści.
Ponadto rażąco niska cena powinna wzbudzić wątpliwości np. co do autentyczności, bądź stanu technicznego towaru. Kusząca oferta telefonu w cenie 300 zł, gdy jego wartość rynkowa wynosi ok. 1000 zł może być próbą oszustwa, a nie wyjątkową promocją świąteczną.
Dodatkowo można sprawdzić opinie o danym przedsiębiorcy na portalach społecznościowych, bądź na forach internetowych. Warto również skorzystać z krajowych rejestrów gospodarczych. Pamiętajmy zatem, że im więcej informacji zbierzemy o przedsiębiorcy, tym będziemy mieli większą pewność, że zakupy dotrą na czas.
Źródło: serwis prawo.egospodarka.pl
Komentarze