Do UOKiK napływały liczne skargi od konsumentów w sprawie kart wydawanych przez banki. Głównym zarzutem było pobieranie opłat za kartę debetową mimo spełnienia warunków zwolnienia z opłat tj. wykonania odpowiedniej ilości transakcji kartą lub osiągnięcia minimalnej wartości transakcji. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dokonał analizy praktyk stosowanych przez 18 banków, z czego zastrzeżenia wzbudziło 13.
Jak możemy się dowiedzieć z oficjalnego komunikatu UOKiK zakwestionowano:
reklamy, które informowały o tym, że debetowe karty płatnicze były darmowe, jeżeli konsument wykonał w danym okresie rozliczeniowym transakcje w określonej ilości lub wartości transakcji,
nieczytelne informacje na stronach internetowych,
model naliczania opłat za debetowe karty płatnicze.
Marek Niechciał, prezes UOKiK wyjaśnił, że faktycznie brak opłat zależał od momentu zaksięgowania danej transakcji przez bank:
Zaksięgowanie transakcji nie jest tożsame z jej wykonaniem, co więcej konsument nie ma żadnego wpływu na termin, w jakim operacja zostanie zaksięgowana. W efekcie, gdy konsument zapłacił za zakupy kartą pod koniec miesiąca, był rozliczany z początkiem kolejnego. Tym samym musiał płacić za obsługę karty.
W wyniku przeprowadzonych działań UOKiK:
Sześć banków dobrowolnie zmieniło praktyki w wyniku tzw. wezwań miękkich UOKiK, czyli bez wszczynania postępowania: BZ WBK, EuroBank, Getin Noble Bank, ING Bank Śląski, Millennium Bank, Plus Bank.
Wydano sześć decyzji wobec: mBank, BOŚ Bank, Bank Pocztowy, Credit Agricole, PKO BP, T-Mobile Usługi Bankowe. Banki te zostały zobligowane do dokonania zwrotu konsumentom opłat za kartę i do zmiany modeli rozliczania transakcji.
Jedno postępowanie jest w toku – przeciwko Alior Bankowi.
Praktyki zaledwie pięciu banków nie wzbudziły wątpliwości UOKiK: BGŻ, BPH, Deutsche Bank, Idea Bank, Pekao.
Źródło: UOKiK
Komentarze