Wymagania ustawodawcy wobec sprzedawców działających w sieci stają się coraz większe. Nie chodzi tylko o reklamacje czy zwroty, ale również o przymus informowania o określonych cechach produktów czy siedzibie i danych kontaktowych sprzedawcy. Zwykle informacje te znajdują się w regulaminie sklepu. Nie jest jednak wystarczające zamieszczenie go po prostu na stronie. Jak właściwie dostarczyć regulamin do naszego klienta?
Obowiązek informacyjny przedsiębiorcy został ustanowiony w art. 12 ustawy o prawach konsumenta. Wskazuje ona, iż sprzedawca ma obowiązek poinformować m.in. o cechach świadczenia, swoich danych identyfikujących, jak również uprawnieniach, który przysługują klientowi. Pełen katalog jest sporo dłuższy. Wspomniany artykuł stanowi, że owe „poinformowanie” ma mieć miejsce „najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową”, a więc momencie złożenia zamówienia. Z tego tytułu konieczne jest zamieszczenie przy zamówieniu właściwego checkboxa, w którym klient zaznacza, iż zapoznał się z regulaminem i akceptuje jego treść. W ten sposób jesteśmy częściowo zabezpieczeni jako sprzedawca. Nie jest to jednak jeszcze koniec.
Kolejny raz musimy udostępnić klientowi regulamin w momencie wysłania mu potwierdzenia zamówienia lub dostarczenia produktu. Przepis ustanawiający ten obowiązek stanowi dodatkowo, że odpowiednie informacje (zawarte w regulaminie) muszą zostać przekazane na trwałym nośniku. Czym jest wspomniany trwały nośnik? Jego definicja znajduje się w ustawie. Zgodnie z jej myślą, jest nim:
„materiał lub narzędzie umożliwiające konsumentowi lub przedsiębiorcy przechowywanie informacji kierowanych osobiście do niego, w sposób umożliwiający dostęp do informacji w przyszłości przez czas odpowiedni do celów, jakim te informacje służą, i które pozwalają na odtworzenie przechowywanych informacji w niezmienionej postaci”
Jak więc zamieścić regulamin, aby był on udostępniony na trwałym nośniku? Sprzedawcy często zapominają załączyć go w ogóle, co stanowi spory błąd. Niektórzy decydują się na dołączenie linku, który przekieruje klienta do strony, na której znajduje się dokument. Takie rozwiązanie jest nieakceptowalne, gdyż link może wygasnąć lub treść znajdująca się pod nim ulegnie zmianie. Optymalnym rozwiązaniem będzie zamieszczenie regulaminu w formacie „pdf” i dołączenie do go maila z potwierdzeniem zamówienia. Wówczas faktycznie zostanie on udostępniony na trwałym nośniku, który klient może pobrać na swoje urządzenie. Rozwiązaniem nietypowym, ale również dozwolonym, będzie dołączenie wydrukowanego regulaminu do przesyłki z produktem.
Źródło zdjęcia: Image by pressfoto on Freepik
Komentarze