Portal bezpiecznego e-biznesu

Kiedy konsumentowi nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy?

 Kiedy konsumentowi nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy?

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi

Z biegiem czasu i pojawianiem się nowych projektów legislacyjnych, na rynku e-commerce możemy zauważyć tendencję do rozszerzania uprawnień przysługujących konsumentom. Stanowią one niebagatelną zachętę do korzystania z zakupów online, jednakże część z nich jest prawdziwym utrapieniem dla właścicieli e-sklepów, zwłaszcza tych mniejszych bądź dopiero rozpoczynających swoją działalność. Jednym z najczęstszych problemów jest nagminne zwracanie zakupionych produktów w ustawowym terminie 14 dni. Taka możliwość nie występuje jednak w przypadku każdego towaru. Kiedy możemy odmówić klientowi prawa do odstąpienia do umowy?

Kiedy konsumentowi nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy?

W pierwszej kolejności warto wskazać w jakich okolicznościach prawo do odstąpienia od umowy przysługuje. Jest to uprawnienie konsumenta związane z zawarciem umowy na odległość bądź poza lokalem przedsiębiorstwa. Termin co do zasady wynosi 14 dni i rozpoczyna swój bieg od dnia objęcia przez konsumenta produktu w posiadanie. W przypadku dostarczania produktów partiami bądź w odpowiednich częściach - termin rozpoczyna swój bieg od dnia otrzymania ostatniego produktu bądź części. Bardzo istotne jest poinformowanie konsumenta o jego uprawnieniu. Jeżeli nie został on powiadomiony o prawie odstąpienia od umowy, to termin na jego dokonanie wynosi 12 miesięcy. Nie warto więc próbować obchodzić ustawy w celu uniknięcia zwrotów towaru. Aby odstąpienie było skuteczne, konsument zobowiązany jest dostarczyć towar w ciągu 14 dni od złożenia oświadczenia. Może też przekazać go osobie upoważnionej, zwykle kurierowi. Warto pamiętać, że przedsiębiorca nie musi pokrywać kosztów zwrotu produktu, od którego zakupu konsument odstąpił. Taka możliwość stanowi zachętę do dokonywania zakupów w danym e-sklepie, ale równocześnie generuje dodatkowe koszty po stronie sprzedawcy.

Jak wspomniałem na wstępie, nie każdego rodzaju towar może być przedmiotem odstąpienia od umowy. Kiedy więc konsument nie może skorzystać z tego prawa?

Odstąpienie od umowy nie jest możliwe w przypadku tzw. towarów prefabrykowanych. Są to produkty, które zostały wytworzone specjalnie na zamówienie konkretnego klienta. Wyłączenie to ma na celu ochronę przedsiębiorcy, który mógłby mieć trudności ze sprzedażą tego rodzaju towaru. Dotyczy to również produktów, który w sposób szczególny zostały dostosowane do potrzeb konsumenta, np. poprzez wykonanie grawerunku.

Kolejne wyłączenie tyczy się towaru ulegającemu szybkiemu zepsuciu lub mającemu krótki termin przydatności do użycia. Wszelka żywność nie może być przedmiotem odstąpienia od umowy, nawet jeżeli została zakupiona za pośrednictwem sieci internetowej. Brak takiego rozwiązania mógłby prowadzić do daleko idących nadużyć po stronie konsumentów. Nie ma jednak konkretnej normy, który stanowiłaby jak krótki ma być termin przydatności tego typu produktów.

Prawo do odstąpienia nie przysługuje także w przypadku umowy której przedmiotem świadczenia jest towar dostarczany w zapieczętowanym opakowaniu, którego po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu. Ten punkt odnosił będzie się do wszelkich produktów „jednorazowych”, które z racji na swoją specyfikę nie mogą podlegać tego rodzaju zwrotom. Jest to bardzo pojemna kategoria towarów i ciężko jednoznacznie rozstrzygnąć, czy dany produkt do niej należy. W tego typu sytuacjach należy indywidualnie rozpatrzeć wszystkie cechy danego towaru, m.in. czy faktycznie przedsiębiorca nie będzie w stanie go ponownie sprzedać.

To tylko kilka rodzajów wyłączeń, które przewidział ustawodawca. Jak wiadomo prowadzenie e-sklepu wymaga spełnienia wielu wymagań, które nie zawsze są proste i jednoznaczne. W przypadku, gdy mamy wątpliwość, czy nasza działalność prowadzona jest zgodnie z prawem, należy zasięgnąć rady u specjalistów. Warto zwrócić uwagę na ofertę regulaminu sklepu internetowego, którą proponuje Lexlab.pl. Może on zapewnić nam bezpieczne i zgodne z prawem prowadzenie e-sklepu za niewielką cenę rocznego abonamentu.

Źródło zdjęcia: Image by Freepik

Komentarze

‹ Poprzedni artykułNękanie konsumenta telefonami stanowi agresywną praktykę rynkową. UOKiK wymierzył surową karę Następny artykuł ›Czy gwarancja skraca termin do złożenia reklamacji?

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Drukarnia Fortuny - kalendarze

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się