Komisja Europejska przygotowała nowe regulacje prawne, które z założenia mają wzmocnić rozwój transgranicznego handlu internetowego w Unii Europejskiej. Mają zostać wprowadzone identyczne ceny towarów we wszystkich krajach. Planuje się również obniżenie kosztów wysyłek zagranicznych i sprawniejszą walkę z nieuczciwymi sprzedawcami.
Zmiany mają zostać
wprowadzone w rozporządzeniach w sprawie geoblockingu i dostarczania paczek.
Pierwsze z nich ma dopuścić możliwość dokonania zakupu towarów i usług (oprócz
treści cyfrowych, których dotyczą przepisy zaproponowane przez Komisję w
grudniu ub.r.) w jednakowych cenach we wszystkich krajach Unii Europejskiej.
Prócz tego serwisy nie będą już mogły automatycznie przekierowywać użytkowników
w zagranicznych stron internetowych do ich rodzimych wersji. Przepisy te mają
na celu ograniczenie dyskryminacji konsumentów ze względu na ich kraj
zamieszkania podczas transgranicznych zakupów internetowych.
Rozporządzenie
dotyczące wysyłki paczek poza granice ma na celu ograniczenie kosztów dostawy.
Jak wynika z badań, obecnie firmy oferujące usługi pocztowe oraz kurierskie
pobierają nawet pięciokrotnie wyższe opłaty za przesyłki transgraniczne w
stosunku do przesyłek krajowych. Komisja Europejska argumentuje wprowadzenie
rozporządzenia faktem, iż podwyższona cena wysyłki transgranicznej nie zawsze wiąże
się z dodatkowymi kosztami związanymi z dostarczeniem do kraju przeznaczenia. Nowe
regulacje zobligują firmy zajmujące się dostarczaniem przesyłek do dostarczania
krajowym organom informacji o kosztach dostawy, a niektóre z tych danych
zostaną upublicznione. Natomiast krajowi operatorzy pocztowi będą musieli
udostępnić podmiotom trzecim swoje sieci transgraniczne, co ma na celu
wprowadzenie większej konkurencji.
Brana jest również
pod uwagę propozycja nowych wytycznych, zgodnie z którymi organy krajowe i sądy powinny dokonywać
interpretacji dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych w odniesieniu do
handlu elektronicznego. Stosownie do planowanych zmian serwisy internetowe
powinny być w pewnych przypadkach traktowane jak przedsiębiorcy w
rozumieniu dyrektywy, tzn. muszą wypełniać określone obowiązki. Wytyczne będą
też precyzować zakres informacji, które będą musiały przedstawiać konsumentom
internetowe porównywarki cen. Czas pokaże czy
zmiany autorstwa Komisji Europejskiej okażą się być korzystne dla konsumentów.
Pozostaje poczekać na pierwsze efekty usprawnień handlu transgranicznego w
sieci.