Portal bezpiecznego e-biznesu

Koszty dostawy – kiedy pokrywa je sprzedawca?

 Koszty dostawy – kiedy pokrywa je sprzedawca?

Lexlab Bezpieczne regulaminy sklepów i serwisów internetowych Wycena usługi

Prowadzenie sklepu internetowego pozwala na sporo oszczędności względem tradycyjnej formy. Nie ogranicza nas czas ani pula konsumentów zainteresowanych naszymi usługami. Są jednak kwestie, które utrudniają tego typu biznes. Jedną z nich z pewnością jest odpowiedzialność za zwroty, reklamacje oraz związane z nimi koszty dostawy. Kiedy my, jako przedsiębiorca, musimy je pokryć?

Koszty dostawy – kiedy pokrywa je sprzedawca?

Zmiany z ostatniego roku sprawiły, że odpowiedzialność sprzedawców za koszty dostawy produktu została rozszerzona. Przepisy unijnej dyrektywy dość konsekwentnie przenoszą ryzyko na przedsiębiorców. W przypadku reklamacji ustawa wprost stwierdza, że przedsiębiorca ma obowiązek pokryć koszt dostawy w dwie strony (od klienta do sprzedawcy i ewentualnie od sprzedawcy do klienta po naprawieniu produktu), jeżeli reklamacja została uznana za zasadną.

Co w przypadku nieuznanej reklamacji? Niestety, ustawa w tej kwestii milczy. Wypowiedział się jednak na ten temat UOKiK, który nie przychyla się do korzystnego dla sprzedawców rozwiązania. Jego zdaniem, także w tym przypadku obowiązek pokrycia kosztów dostawy spoczywać winien na przedsiębiorcy, gdyż jest to związane z „ryzykiem prowadzenia działalności gospodarczej”. W przypadku sporu nie ma co liczyć na korzystną dla sprzedawcy decyzję, mimo że ustawodawca nie rozstrzygnął sprawy jednoznacznie.

Jeżeli chodzi o odstąpienie od umowy w terminie 14 dni, popularnie nazywane zwrotem, to kwestię pokrycia kosztów dostawy reguluje ustawa. Wskazuje ona, iż sprzedawca musi wówczas zwrócić klientowi cenę za produkt oraz koszt najtańszej dostawy dostępnej w danym e-sklepie. Nie mamy natomiast obowiązku oferować tzw. darmowych zwrotów, czyli pokrywać kosztu odesłania produktu od klienta do sprzedawcy. Tym kosztem obarczeni zostali konsumenci.

Źródło zdjęcia: Image by Freepik

Komentarze

‹ Poprzedni artykułNowy sposób na wyłudzanie naszych danych osobowych Następny artykuł ›Strona internetowa a biznes B2B - po co Ci strona?

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco, czuj się bezpiecznie w sieci. Wcale nie spam. Zapisz się do Newslettera.

Drukarnia Fortuny - kalendarze

Adwokat Art. 178A KK Katowice

Legalniewsieci.pl © 2024. Realizacja: Bling SH. Kodowanie: weboski.

Legalman

Logowanie


Nie masz jeszcze konta?

Zachęcamy do założenia konta.
Rejestracja zajmie Ci tylko chwilę.
Zarejestruj się