To popularne oszustwo w ostatnim czasie, jednak teraz zyskało nową formę. Jego treść zmienia się regularnie. Jesteśmy informowani o przelewie (bez wzmianki o BLIK) lub też, że na odbiór pieniędzy mamy tylko 24 godziny. Link z wiadomości przekierowuje do fałszywej strony, która łudząco przypomina witrynę Przelewy24. Aby odebrać przelew, należy podać swoje dane logowania do banku, w tym często numer PESEL czy nazwisko panieńskie matki. W ten sposób oszuści mogą wyczyścić nasze konto bankowe ze wszystkich oszczędności.
Taką wiadomość otrzymał również Tomek. Dopiero, gdy zobaczył, że musi podać swoje dane logowania do bankowości, zorientował się, że jest to oszustwo.
Gdybym musiał podać swój numer konta, od razu bym to zrobił, by otrzymać pieniądze - tłumaczy mężczyzna.
Zapamiętajcie jedną najważniejszą rzecz, nigdy pochopnie nie klikajcie w linki, gdy nie znamy ich źródła pochodzenia. Warto pamiętać, że odbiór pieniędzy metodą BLIK, czy przelew jest automatyczny i nigdy nie musimy nic autoryzować własnymi danymi. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja gdy nie korzystamy z BLIKa, a otrzymaliśmy przelew na telefon - wtedy jednak trzeba podać numer rachunku czyli IBAN, którego podanie nie stwarza zagrożenia - mówi Arek Tosek z CyberRescue.
Jeżeli otrzymujemy takie wiadomości, prawdopodobnie nasze dane osobowe brały udział w wycieku danych. Podając informacje o sobie w sieci, na przykład przy rejestracji do jakiegoś serwisu lub w konkursach, wzrasta prawdopodobieństwo, że dane osobowe dostaną się w ręce oszustów. Niestety musimy się z tym liczyć i nie unikniemy tego. Każdy portal w sieci jest narażony na kradzież baz danych.
Jeżeli już otrzymamy podejrzaną wiadomość, najlepiej usunąć ją i powiadomić znajomych o próbie oszustwa. Nadawcę wiadomości należy zablokować na swoim urządzeniu. Niestety możemy się w dalszym ciągu spodziewać SPAMu z innych podejrzanych numerów telefonów - dodaje Arek Tosek z CyberRescue.
Natomiast, jeżeli podaliśmy swoje dane logowania do banku na fałszywej stronie, jak najszybciej poinformujmy bank o całej sytuacji i spróbujmy zmienić hasło do swojego konta. Jeśli oszuści uzyskali dostęp do naszej aplikacji bankowej warto też sprawdzić czy nie widnieją nieznane urządzenia na liście zaufanych urządzeń. Warto też przyjrzeć się czy na nasze dane ktoś nie próbował uzyskać kredytu czy pożyczki. W przypadku utraty pieniędzy koniecznie powinniśmy taką sprawę zgłosić do organów ścigania.
Komentarze