Podobne listy działają na całym świecie pod różnymi nazwami, np. „Mailing Preference Service” – MPS, „Telephone Preference Service” – TPS albo „Do-not-call lists”. Stanowią skuteczne narzędzie ochrony konsumentów przed niechcianą komunikacją marketingową. Niektóre kraje wymuszają nawet stosowanie negatywnych baz danych do aktualizacji własnych zbiorów – i jest to regulowane przepisami prawa.
W naszym kraju listę prowadzi Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego (SMB), które jest jej inicjatorem. Już od 1996 roku w pierwszej fazie działania (jako Lista Robinsona) lista obejmowała osoby, które zapisując na niej swoje dane nie otrzymywały promocyjno-reklamowych przesyłek adresowych od innych członków SMB.
W obecnym kształcie Lista Robinsonów jest serwisem stworzonym w celu ochrony danych osobowych konsumentów. Każdy konsument może zarejestrować na niej swoje pełne dane kontaktowe (adres pocztowy, adres e-mail, numer telefonu stacjonarnego i komórkowego) w celu zastrzeżenia ich przed marketingiem reklamowym. Po zarejestrowaniu w bazie danych konsument nie będzie otrzymywał komunikatów marketingowych od tych firm, które biorą udział w programie – chyba, że udzieli konkretnej i jednoznacznej zgody firmie lub organizacji na przekazywanie takich komunikatów. Wpis na listę umożliwia uruchomienie ochrony w czterech obszarach działania marketingu bezpośredniego: przesyłek dostarczanych za pomocą poczty tradycyjnej, e-mailowej, telemarketingu (czyli przez telefon) oraz wiadomości SMS.
Obecnie w programie uczestniczy 58 przedsiębiorców z różnych dziedzin biznesu m.in.: operatorzy baz danych, przedstawiciele mediów elektronicznych, reklamy, finansów, ubezpieczeń. Wśród nich obecni są m.in. Google Polska, Poczta Polska oraz InPost. Marketing reklamowy jest także prowadzony przez firmy niestowarzyszone w tej sprawie, które pozostają niestety w większości.
Rejestr danych osobowych znajdujący się na liście nie może być wykorzystywany przez firmy zajmujące się marketingiem bezpośrednim, które powinny każdorazowo listę uwzględniać. Jednak w przypadku, gdy taka firma korzysta z zewnętrznych, cudzych baz danych zdarza się, że dane te już nie są weryfikowane. Mimo tego obecnie Lista Robinsonów jest pozostaje najbardziej bezpośrednim środkiem ochrony praw konsumentów w sieci. Każdy wpis konsumenta do rejestru jest jasnym i czytelnym sygnałem dla przedsiębiorców, że nie ma zgody konsumenta na niezamówione informacje promocyjne. Wobec tak stosowanego narzędzia łatwiej będzie dowieść przed instytucjami zajmującymi się ochroną praw konsumentów, że w danym przypadku doszło do naruszenia praw konsumenta.
Procedura rejestracji na liście jest bardzo prosta. Wystarczy wejść na stronę listarobinsonow.pl i postępować według zamieszczonych na niej wskazówek. W przypadku zastrzeżenia adresu e-mailowego użytkownik po jego podaniu otrzyma e-mail z prośbą o potwierdzenie. Zastrzeżenie danych teleadresowych wymaga wypełnienia i odesłania pocztą tradycyjną podpisanego formularza. W przypadku telefonu wystarczy zadzwonić na podany numer, udzielić stosownej zgody i po kilku minutach automat oddzwoni z potwierdzeniem zastrzeżenia. Przy usłudze SMS należy wysłać krótką wiadomość tekstową pod podany numer (koszt 1 zł + VAT), a system potwierdzi rejestrację na liście SMS-em zwrotnym.
Pamiętajmy, że nie każdy kontakt marketingowy jest zawsze niechciany i niepożądany. Sprzedaż na odległość cieszy się dużą popularnością w społeczeństwie i przynosi wymierne zyski. Największym problemem są e-maile, którymi jesteśmy nagminnie zasypywani i które inicjują najmniejszą procentowo sprzedaż. Dlatego warto wykazać inicjatywę i przy pomocy Listy Robinsonów świadomie umieścić się po stronie tych konsumentów, którzy nie chcą otrzymywać ofert marketingowych.
Komentarze