Nad projektem czuwa Krajowa Izba Rozliczeniowa, która prowadzi prace nad systemem mojeID.
MojeID będzie stanowiło uzupełnienie Profilu Zaufanego, zwanego inaczej eGo. Przypominamy, iż eGo ma na celu ułatwiać identyfikację obywatela w kontaktach z organami administracji. Jak już pisaliśmy TUTAJ, założenie profilu jest możliwe również z poziomu serwisu transakcyjnego banku, w którym posiadamy konto. W tej sytuacji to bank potwierdza dane osobowe zalogowanego użytkownika.
System mojeID ma mieć przede wszystkim zastosowanie w relacjach z przedsiębiorcami. Zatem ułatwi weryfikację klienta oraz ułatwi zawieranie umów np. o świadczenie usług. Przykładowo, posiadając mojeID, nie będziemy musieli okazywać dowodu tożsamości kurierowi, zawierając umowę z operatorem komórkowym na odległość. Jedyne co będziemy musieli zrobić to zalogować się na stronie tego operatora używając loginu i hasła, z którego korzystamy logując się w banku.
Potencjał platformy mojeID jest znaczny. W planach jest wykorzystywanie tego systemu również w kontaktach z ubezpieczycielami czy placówkami zdrowotnymi. Ponadto mojeID może znaleźć swoje zastosowanie praktycznie wszędzie, gdzie dostęp do określonych danych wymaga weryfikacji danych użytkownika. Dzięki nowej usłudze nie będzie konieczności tworzenia, wymyślania i zapamiętywania loginów i haseł do wszystkich strona. Po prostu będziemy mogli zalogować się na tych stronach za pośrednictwem profilu utworzonego w banku.
Naszą uwagę od razu zwróciła kwestia bezpieczeństwa oraz zachowania prywatności.
Jednakże Krajowa Izba Rozliczeniowa przekonuje, że użytkownicy funkcji mojeID mogą spać spokojnie, ponieważ banki potwierdzające nasze dane nie będą wiedziały, do czego użyta została weryfikacja, natomiast przedsiębiorcy, z którymi będziemy wchodzić w relacje, dowiedzą się tylko, czy rzeczywiście mają do czynienia z osobą o wskazanej tożsamości oraz numerze PESEL.
Już w tym roku mają się rozpocząć testy platformy mojeID. KIR planuje wstępne wprowadzenie nowej funkcji w 2018 roku.
Komentarze