Kontrola była rezultatem licznych skarg konsumentów na to, że niektórzy operatorzy telekomunikacyjni nie udostępniają im tych nagrań. Za to przedsiębiorcy sami chętnie powołują się na treść takich rozmów przy rozpatrywaniu reklamacji konsumentów.
UOKiK przez ponad rok sprawdzał praktyki firm telekomunikacyjnych. A analiz wynika, że niektóre spółki takie rozmowy udostępniały klientom jeszcze zanim UOKiK zwrócił im na to uwagę. To: ITI Neovision, Multimedia Polska, Multimedia Polska-Południe i UPC Polska. Kilku innych operatorów - Netia, Orange Polska, P4, T-Mobile Polska - przed interwencją Urzędu udostępniało jedynie nagrania rozmów dotyczących zmiany warunków umów (taki wymóg wynika bezpośrednio z Prawa telekomunikacyjnego), a nie rozmów, podczas których ustalane były warunki nowej umowy. Na skutek działań UOKiK zaczęły jednak udostępniać i te drugie nagrania. Podobna sytuacja ma miejsce w Vectrze, która jednak na razie wyłącznie „zadeklarowała” udostępnianie rozmów dotyczących nowych umów.
Z dobrymi obyczajami mogą być sprzeczne - jak wskazał UOKiK w poniedziałkowym komunikacie - praktyki Cyfrowego Polsatu w zakresie udostępniania nagrań. W tej sprawie urząd prowadzi postępowanie wyjaśniające w związku z możliwością utrudniania konsumentom dostępu do treści nagrań telefonicznych rozmów sprzedażowych, w trakcie których doszło do ustalenia warunków zawieranej bądź zmienianej umowy - podkreślił UOKiK w komunikacie.
Według UOKiK brak możliwości weryfikacji nagrania ze strony konsumenta może w znaczny sposób naruszać równowagę kontraktową stron. Przedsiębiorca bowiem, posiadając dostęp do zapisu rozmowy sprzedażowej, na jej podstawie jednostronnie interpretuje treści poczynionych ustaleń, co pozostaje poza kontrolą czy to drugiej strony umowy, czy jakiegokolwiek innego podmiotu. Brak udostępniania posiadanych nagrań rozmów sprzedażowych może więc naruszać dobre obyczaje.
Komentarze