Pracownicy potrzebują przejrzystego, łatwego w obsłudze i możliwie płynnie funkcjonującego środowiska informatycznego. Z myślą o realizacji tego celu powstały założenia systemu ITSM (ang. Information Technology Service Management). Oprogramowanie tego typu pozwala zarządzać pełnią zasobów i procesów, związanych z obsługą urządzeń i dedykowanego do innych celów software. Dobrym przykładem możliwości takich rozwiązań może być polski system - OXARI.
Jeśli wyobrazić sobie firmę, jako piętrowy budynek, w którym pracownicy pracują na komputerach, tabletach, smartfonach, używając do tego oprogramowania różnych klas, to manager działu IT, używający w swojej pracy OXARI, pracowałby na najwyższym piętrze budynku, widząc w swoim komputerze, do jakich zasobów jest przypisany każdy z nich. Mógłby więc sprawdzić w bazie danych, jakie komputery i w jakiej konfiguracji znajdują się w firmie, w określonym dziale i kto ich używa w codziennej pracy. Podobnie z oprogramowaniem, przy czym dodatkowo możliwe byłoby zweryfikowanie ilości i terminu ważności posiadanych licencji, zmiana przypisanych do nich użytkowników, ograniczenie lub rozszerzenie dostępu. Również z tego poziomu mógłby sprawdzić aktywność użytkowników (m.in. godziny logowania), czy zarządzać aktualizacjami ich oprogramowania.
Polskie oprogramowanie pozwala także skutecznie zarządzać kwestią świadczenia usług - zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz organizacji. Służy do tego komponent OXARI ServiceDesk, pozwalający w pełni obsługiwać zgłoszenia od pracowników (przydzielanie osób odpowiedzialnych, śledzenie statusu, itd.). W przypadku urzędów, zastosowanie ma także moduł Centralnego Rejestru Umów, pozwalający na rejestrację wszystkich porozumień, zawartych z kontrahentami lub osobami fizycznymi i synchronizację tych danych z Krajowym Rejestrem Umów, z zachowaniem prawnych standardów ochrony informacji, obowiązujących w Polsce.
Producent OXARI, firma Infonet-Projekt, stworzyła także program o podobnym przeznaczeniu. IT Manager służy do zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa i wydajności wewnętrznych zasobów informatycznych. Administratorzy tego oprogramowania w firmie mogą za jego pośrednictwem ewidencjonować posiadany przez każdego użytkownika, niezależnie od pełnionej przez niego funkcji, jego sprzęt, ruch sieciowy i legalność oprogramowania. Może także wykonywać automatycznie kopie zapasowe danych i automatyzować proces aktualizacji, co jest gigantyczną oszczędnością czasu. Tym sposobem, również ryzyko zainfekowania komputera wirusami, wycieku danych lub innych wydarzeń krytycznych dla infrastruktury, może zostać znacząco zminimalizowane.
IT Manager pozwala także podnieść jakość procedur i procesów w firmie. Program posiada własny komunikator, dedykowany do bezpiecznej, szyfrowanej komunikacji tekstowej i wideokonferencji. Istnieje także moduł ServiceDesk, służący do optymalizacji zarządzania awariami - od ich rejestracji, przez przydzielanie właściwych osób/firm do ich rozwiązywania, aż po weryfikację zgodności z procedurami firmy. Pozwala to na ukierunkowaną, zgodną z wcześniej ustaloną ścieżką, obsługę zgłoszeń. Komunikacja jest dzięki temu bardziej “zwarta” i efektywna, a energia pracowników nie ulega rozproszeniu.
Każde narzędzie informatyczne, używane w firmie, pozwala na skuteczne realizowanie określonego typu zadań. Aby wykorzystać w pełni ich potencjał, trzeba zsynchronizować i zabezpieczyć ich pracę, do czego służą narzędzia “wyższego rzędu”, takie jak OXARI i IT Manager. Zdecydowanie warto zdobyć wersję demo lub poprosić o rozmowę z konsultantem, który doradzi zakres i sposób wdrożenia ich w firmie.
Komentarze