Trybunał rozstrzygał sprawę, w przypadku której konsument nie zapłacił wykonawcy usługi. Umowa, której usługa dotyczyła, została zawarta poza lokalem zobowiązanego przedsiębiorstwa. Do wykonania świadczenia po stronie przedsiębiorcy faktycznie doszło, natomiast klient już po fakcie odstąpił od umowy, a następnie uchylał się od obowiązku zapłaty. Kluczowy okazał się fakt, że firma odpowiedzialna za wykonanie usługi nie poinformowała o możliwości odstąpienia od umowy w terminie 14 dni. Gdyby klient został poinformowany o swoim uprawnieniu, to nawet w przypadku skorzystania z niego byłby zobowiązany do zapłaty kwoty proporcjonalnej do wykonanego przez przedsiębiorcę świadczenia. W tym przypadku nie miało to jednak miejsca, a spór pomiędzy stronami trafił przed sąd. Co orzekł Trybunał?
Zdaniem TSUE, w przedstawionej sytuacji konsument zostaje w całości uwolniony od obowiązku zapłaty za świadczenie, nawet jeżeli zostało wykonane w całości. Taka wykładnia ma być zgodna z ogólnymi założeniami dyrektywy, która ma ściśle prokonsumencki charakter. Warto zaznaczyć, że wytyczne interpretacyjne znajdujące się w wyroku mogą być stosowane również w przypadku krajowych przepisów będących implementacją dyrektywy. W przypadku Polski chodzi o Ustawę o Prawach Konsumenta, w której znajdują się analogiczne postanowienia dotyczące przedsiębiorców. Należy więc pamiętać o rzetelnym spełnieniu naszych obowiązków informacyjnych jako podmiotu profesjonalnego. Brak owego poinformowania może być dla nas bardzo dotkliwy.
Źródło zdjęcia: Image by Freepik
Komentarze