Obrót gospodarczy zazwyczaj hołduje zasadzie swobody umów. Jest to jednak zasada z gatunku tych, od których znajdujemy naprawdę wiele wyjątków. Nie każdy warunek umowny może zostać w świetle prawa zaakceptowany. Dotyczy to zarówno obrotu pomiędzy osobami prywatnymi, przedsiębiorcami, jak i konsumentami.
Szczególne ograniczenia dotyczą umów, które zawierane są pomiędzy przedsiębiorcami oraz konsumentami (tzw. obrót B2C). Nie powinno to nikogo dziwić, gdyż generalnie obowiązuje zasada ochrony interesu konsumenta jako słabszej strony stosunku umownego. Warto pamiętać, że kształtowanie umowy dotyczy nie tylko indywidualnych ustaleń pomiędzy sprzedawcą oraz klientem, ale także tzw. wzorców umownych. W przypadku sprzedaży online takim wzorcem będzie regulamin sklepu internetowego. Uregulowania znajdujące się w nim często precyzują jak kształtuje się sytuacja pomiędzy sprzedawcą i zamawiającym towar w sklepie. Należy mieć na uwadze, aby w regulaminie nie umieścić treści, które nie powinny, a nawet nie mogą się tam znaleźć.
Postanowienia umowne (czy w tym przypadku postanowienia regulaminu) nie mogą naruszać przepisów przyznających konsumentom określone uprawnienia. Ustawa o prawach konsumenta wprost wskazuje, że konsument nie ma prawa zrzec się uprawnień, które nadaje mu ten akt prawny. Gdyby postanowienia uzgodnione indywidualnie lub znajdujące się w regulaminie naruszały owe uprawnienia, to w ich miejsce i tak należy zastosować przepisy ustawy. Dodatkowo, jeżeli w trakcie kontroli w przedsiębiorstwie na jaw wyjdą zaniedbania lub nieprawidłowości związane z ograniczaniem praw konsumentów, na sprzedawcę może zostać nałożona administracyjna kara pieniężna. Aby zapewnić sobie skuteczne i bezpieczne prowadzenie sklepu internetowego, należy zadbać o prawidłowe ukształtowanie jego regulaminu. W tym celu najlepiej sięgnąć po usługi profesjonalnej kancelarii świadczącej tego typu usługi - lexlab.pl
Źródło zdjęcia: Image by katemangostar on Freepik
Komentarze