Komisja Europejska przygotowała pakiet zmian, które
zwiększą ochronę praw konsumentów. Obejmą one m.in. zakupy przez internet,
usługi cyfrowe, kwestie podwójnych standardów produktów w różnych krajach.
Tzw. „Nowy ład dla konsumentów" („New deal for
consumers") to nowe zmiany w prawie konsumenckim przygotowanym przez
Komisję Europejską. Jednym z elementów nowego prawa jest projekt dyrektywy
„Omnibus", która przewiduje zmiany w 4 dyrektywach o:
1. nieuczciwych
warunkach w umowach konsumenckich,
2. cenach
produktów,
3. nieuczciwych
praktykach handlowych oraz
4. prawach
konsumenta.
Najważniejsze propozycje to:
- większa
przejrzystość zakupów w sieci - już przed zawarciem
umowy sprzedaży w sklepie internetowym konsument musi być poinformowany, czy
kupuje od przedsiębiorcy, czy od osoby prywatnej. W tym drugim przypadku nie
mają zastosowania przepisy chroniące konsumentów, o czym serwis będzie musiał
powiadomić. Musi też informować o kryteriach pozycjonowania ofert, np. o tym,
że przedsiębiorca zapłacił za lepsze miejsce w wynikach wyszukiwania,
- ułatwienia
w indywidualnym dochodzeniu roszczeń. Jeśli konsument dozna uszczerbku
w wyniku nieuczciwych praktyk handlowych, np. agresywnego marketingu, będzie
mógł rozwiązać umowę i domagać się odszkodowania,
- ochrona
przy „bezpłatnych" usługach cyfrowych. Konsumenci w zamian za
korzystanie z tego rodzaju usług, gdzie bardzo często „płacą” swoimi danymi
osobowymi. Nowe prawo przewiduje uprawnienia podobnie jak w przypadku płatnych
umów zawieranych przez internet np. odstąpienie od umowy w terminie 14 dni
- walka z
podwójnymi standardami produktów. Wprowadzenie na rynek towaru jako
identycznego z tym, który jest sprzedawany w kilku innych państwach UE, podczas
gdy istotnie różni się od niego np. składem, będzie uznawane za wprowadzanie
klientów w błąd.
Obecnie nad oboma projektami trwają równolegle prace w
grupach roboczych w Radzie oraz w Parlamencie Europejskim. Na tym etapie
państwa członkowskie zgłaszają swoje uwagi do propozycji Komisji Europejskiej.