Za projektem ustawy autorstwa ministerstwa spraw wewnętrznych i administracji głosowało 349 posłów, przeciwnych było 41, a 39 posłów wstrzymało się od głosu. Uchwalona ustawa zakłada jednocześnie możliwość złożenia wniosku w tej sprawie przez Internet. Nowe przepisy mają wejść w życie od 1 stycznia 2018 r.
Autorzy projektu uzasadnili konieczność utrzymania obowiązku meldunkowego potrzebą uzyskiwania danych o obywatelach. Meldunek w opinii ministerstwa pomaga w realizacji zadań państwa w obrębie edukacji, w zakresie organizacji wyborów czy np. referendum.
W uzasadnieniu podkreślono, iż:
wiedza o liczbie i strukturze mieszkańców pozyskiwana w oparciu o dane wynikające z ewidencji ludności ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia opieki żłobkowej, przedszkolnej, miejsc w szkołach, planowania obwodów szkolnych. Informacja o liczbie mieszkańców wpływa na obliczanie liczby radnych, a także ma istotne znaczenie w kontekście przeprowadzania referendum lokalnego.
Ustawa ma także uporządkować i uzupełnić niektóre obowiązujące obecnie regulacje prawne. Chodzi przede wszystkim o przepisy dotyczące nadawania numeru PESEL cudzoziemcom. Dzięki wprowadzonym zmianom, numer PESEL będzie nadawany wszyscy cudzoziemcom meldujący się na pobyt stały lub czasowy na terytorium Polski.
Autorzy ustawy informują, iż:
efektem zaproponowanych regulacji w tym zakresie będzie gromadzenie informacji o wszystkich cudzoziemcach przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na czas pobytu, w centralnym rejestrze PESEL.
Nowe przepisy pozwolą na uzyskanie numeru PESEL przy wnioskowaniu o wydanie dowodu osobistego. Teraz obywatele polscy zamieszkujący w Polsce, którzy nie posiadają numeru PESEL, a którzy wnioskują o wydanie dowodu osobistego, muszą w najpierw starać się o numer PESEL, a następnie dopiero o wydanie dowodu osobistego.
Komentarze