Jeden z największych dostawców usług dla sklepów internetowych - Shoper, dokonał analizy źródeł ruchu w sklepach internetowych funkcjonujących w jego systemie. Jak podaje przedstawiciel Dreamcommerce - Tomasz Tybon: „Wiedza o źródłach ruchu w e-sklepie jest kluczowa dla rozwoju internetowego biznesu. Pozwala zrozumieć, skąd przychodzą klienci i którzy z nich rzeczywiście dokonują zakupu. Raport ma pomóc sprzedawcom optymalizować działania marketingowe w poszczególnych kanałach, zwiększając ich zasięg i rentowność. A nam jako dostawcy oprogramowania poszerzać zakres przydatnych sklepom usług.”
Jak podają eksperci z Shopera, wśród kanałów dostępu do sklepu, które generują największą liczbę odwiedzin (ponad 38%), to wejścia z wyszukiwarek. Oznacza to, iż użytkownicy podają słowa kluczowe (np. nazwy konkretnych produktów, kategorie lub marki), a o wejściu na daną stronę decyduje przede wszystkim pozycja w wynikach wyszukiwania. Zatem pozycjonowanie ma dość spore znaczenie. Na drugiej pozycji (z udziałem 18% w generowaniu ruchu na stronie) uplasowały się wejścia bezpośrednie, tzn. takie, w których użytkownik odwiedza stronę sklepu internetowego, wpisując bezpośrednio jego adres.
Niewiele mniej, bo aż 17% źródeł wejść na stronę sklepu to efekt działań w social media. Jak przekonują eksperci, dla zwiększenia ruchu w sklepie internetowym, warto zainwestować w płatne wyszukiwanie, którego udział wynosi 13,5% oraz odesłania (referrals) - 12%. Coraz mniejsze znaczenie dla ruchu w sklepie internetowym mają kampanie mailingowe i display. Ich udział w przyciąganiu klientów na stronę sklepu waha się w granicach promila.
Należy pamiętać, iż przez cały czas prowadzenia działalności oraz sklepu musimy pracować nad marką oraz jej rozpoznawalnością. Nie bez znaczenia jest również wygląd oraz zawartość samej strony internetowej. Klient powinien z łatwością znaleźć to czego szuka i dokonać szybkiego zakupu z możliwością natychmiastowej płatności. Strona musi być nowoczesna i przejrzysta, a jej treść powinna przedstawiać profesjonalny poziom.
Znaczenie określonych źródeł ruchu dla przychodów e-sklepu czy też efektywność kampanii odzwierciedla tzw. współczynnik konwersji. Jest to współczynnik, który wskazuje liczbę użytkowników, którzy weszli na stronę sklepu i dokonali w nim zakupu. Najwyższy współczynnik konwersji mają wspomniane wyżej kampanie display (3,25 %) oraz mailingowe (2,81 %). Jak zatem widać, są to kanały, najmniej ważne w kontekście generowania ruchu na stronie sklepu.
Dbanie o swoich stałych klientów jest bardzo ważne, ale nie należy ograniczać swoich działań wyłącznie do utrzymania status quo. Istotne jest, aby rozwijać sklep internetowy poprzez przyciąganie nowych klientów. Dobrym sposobem na zdobycie nowych nabywców są płatne wyniki wyszukiwania. Stanowią one aż 70% zdobytych tą metodą wejść nowych użytkowników. Kolejne pozycje zajmują organic i direct (po 68%). Dość wysoką pozycję w tej grupie zajmują media społecznościowe, bo aż 62%.
Należy zwrócić uwagę, iż płatne kampanie umożliwiają dotarcie do konkretnych użytkowników, którzy są znacznie lepiej dobranymi odbiorcami, a w konsekwencji mogą być bardziej zainteresowani prezentowanymi produktami. Specjaliści podkreślają, że dzięki korzystaniu z płatnych wyników wyszukiwania oraz podejmowaniu działań w mediach społecznościowych o szerokim zakresie, następuje zwiększenie liczby nowych klientów e-sklepów. Zwracają oni również uwagę, iż optymalizacja sklepu pod kątem klientów powinna bazować na wynikach pochodzących z płatnych działań, inaczej nie przełoży się to odpowiednio na konwersję.
Komentarze