Nie jest więc dziwne, że skrupulatna identyfikacja potrzeb odbiorców stale zyskuje na popularności.
Przeniesienie do sieci wielu płaszczyzn naszego życia idzie w parze ze wzrostem konkurencyjności. Jeżeli nie chcemy zostać w tyle, skuteczne kreowanie doświadczeń użytkowników jest już koniecznością.
Lata 80. były niezwykle znaczące dla popularyzacji systemów elektronicznych. Komputery osobiste stały się dostępne i przydatne dla przeciętnych konsumentów, a nie tylko dla przedstawicieli środowisk eksperckich czy akademickich. Pociągnęło to za sobą rozwój HCI. Human–Computer Interaction szybko stała się przedmiotem badań i równie szybko dostrzeżono jej ogromny potencjał. Badanie wzajemnych zależności między ludźmi i komputerami otworzyło drzwi do budowania użytecznych, ale i intuicyjnych systemów czy interfejsów.
Na tym nie poprzestano. Był rok 1993. Profesor psychologii poznawczej i nauk komputerowych, a jednocześnie pracownik Apple Computers - Don Norman, okrzyknął się Architektem User Experience. Moment ten diametralnie zmienił spojrzenie na projektowanie. Z zamkniętego procesu stało się ono otwartą, niekończącą się przygodą. Sensem tworzenia stał się odbiór produktu. Ważna stała się reakcja na pierwszą informację o nim, sam jego zakup oraz całość zdarzeń związanych z użytkowaniem.
Projektowanie UX, jako wszelkie działania zorientowane na użytkownika, stara się znaleźć odpowiedź na trzy zasadnicze pytania:
Kluczem do znalezienia odpowiedzi na postawione pytania jest zrozumienie odbiorcy. Od momentu, kiedy zaistnieje u niego potrzeba posiadania, przez proces nabywania, aż po etap posiadania. User Experience jest spójnym zestawem wrażeń. Nie ma momentów ważnych bardziej niż inne. Zamiar jest równorzędny z oceną poużytkową. Bez względu na to co jest produktem - fizyczny przedmiot, strona internetowa czy aplikacja mobilna - umiejętne odczytanie potrzeb odbiorcy pozwoli im dostrzec twój produkt, zrozumieć go, polubić, a ostatecznie nawet polecić.
Jeśli potrafimy spełnić oczekiwania docelowego klienta, istnieje duża szansa, że usatysfakcjonujemy również wielu innych.
Stawiając sobie za cel poznanie sposobu myślenia użytkowników, projektowanie UX opiera się na współpracy specjalistów z wielu dziedzin. Znajdziemy wśród nich m.in.:
Komentarze