Ważne! Do niniejszej nowelizacji nie ma jeszcze rozporządzenia, które powinno ustalić zasady wykonania obowiązków wynikających z ustawy.
Sprzedawca w przypadku wprowadzania obniżek i promocji ma obowiązek informowania klientów w odpowiedni sposób o najniższej cenie danego towaru obowiązującej w ciągu 30 dni poprzedzających wprowadzenie promocji, a w sytuacji, gdy produkt jest w sprzedaży krócej niż 30 dni – o najniższej cenie od jego wprowadzenia do sprzedaży. Należy również zamieścić odpowiednią informację w samym regulaminie sklepu internetowego w zakresie cen produktów oferowanych w sklepie.
Ważne! Zmiana dotyczy wyłącznie produktów przecenionych. Tym samym nie ma konieczności wprowadzenia zmian w cenach produktów, które nie są objęte promocją.
Ważne! Nie są ustalone zasady prezentowania informacji o najniższej cenie np. rozmiar i kolor czcionki, miejsce informacji itd. – tutaj konieczne jest rozporządzenie w tym zakresie na które czeka znaczna ilość przedsiębiorców.
Jeśli sprzedawca umożliwia klientom dostęp do opinii konsumentów, ma on obowiązek udzielić informacji klientom o tym, czy i w jaki sposób zapewnia, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub używali jego produktu.
Ważne! W przypadku fikcyjnych opinii – czyli nie pochodzących od klientów, mamy do czynienia z wprowadzeniem klientów (konsumentów) w błąd, za co może grozić odpowiedzialność ze strony UOKiK.
Sprzedawca, o ile korzysta z tego typu działań - ma obowiązek wyraźnie ujawnić, że w celu uzyskania wyższego plasowania produktów w ramach wyników wyszukiwania skorzystał z płatnej reklamy.
Ważne! Wymóg informowania o płatnej reklamie dotyczy wyłącznie internetowych platform handlowych (czyli przedsiębiorców, którzy umożliwiają wyszukiwanie produktów oferowanych przez innych przedsiębiorców lub konsumentów). Podobny obowiązek mają także dostawcy wyszukiwarek i porównywarek. Najważniejsze jednak, iż wymóg nie dotyczy przedsiębiorców, którzy umożliwiają wyszukiwanie tylko wśród własnych ofert lub nie udostępniają funkcji wyszukiwania.
Przedsiębiorcy, którzy nie zastosują się do zmian, mogą być ukarani karą do 20 tysięcy złotych. Jeśli sytuacja powtórzy się trzykrotnie w ciągu roku - to kwota wzrośnie do 40 tys. złotych. Dlatego, jak najszybciej, warto zlecić poprawne opracowanie regulaminu sklepu internetowego lub jego aktualizację w swoim sklepie.
Źródło zdjęcia: Image by rawpixel.com on Freepik
Komentarze