Opinie w internecie, bywają pomocne podczas zakupów. Często uważamy je za wiarygodne i na ich postawie, dokonujemy zakupów w sklepie internetowym. Czy można im ufać? W tym artykule, prześledzimy opinie o kilku sklepach internetowych, na podstawie największego serwisu z opiniami.
Domena omawianego sklepu, powstała w listopadzie 2019 roku. Pierwsze opinie zaczęły pojawiać się masowo od 1 kwietnia 2020. Opinie były dodawane co kilka dni w odstępstwie kilku minut:
Jak ten sklep był oceniany w ostatnim czasie? Ostatnia dobra opinia pochodzi z 23 października. Nieco wcześniej, bo 7. tego samego miesiąca, dodano aż 15 pozytywnych opinii.
Są one oznaczone jako "wiarygodne" Wyjaśnienie znajduje się w dziale pomocy serwisu:
Czy opinie (oznaczone jako Wiarygodne) można uznać za godne zaufania? Każdy musi sam odpowiedzieć na to pytanie. Teoretycznie ocenione może zostać każde, ale nawet nieopłacone zamówienie. Właściciel może ręcznie zmienić status płatności, aby "klient" mógł wiarygodnie ocenić sklep.
Zastanawiające są różne statystyki w postaci sinusoidy: w kwietniu oraz w maju średnia ocen wynosiła 4.5-5; by w czerwcu i lipcu spaść do 2.45-2.9. W kolejnych miesiącach tj.sierpień, wrzesień i październik sklep ponownie był wysoko oceniany i osiągał noty rzędu 4-4,16-5. Listopad i grudzień to miesiące ponownego spadku ocen poniżej dwóch punktów.
Sprawdźmy teraz opinie na temat największego sklepu z elektroniką w Polsce. Niestety, statystyki opinii nie są widoczne, za to pojawia się ostrzeżenie przed negatywnymi opiniami
Jak często ten popularny sklep był oceniany pozytywnie w ostatnim czasie? Tutaj mamy zaskoczenie: zaledwie kilka razy w miesiącu:
Sklep może dostawać zarówno pozytywne, jak i negatywne opinie. W serwisie jest program, pomagający nawiązywać współpracę między sprzedawcami a kupującymi. Negatywne opinie na czas rozmowy są ukrywane i nie wliczają się do ogólnej oceny sklepu.
Właściciele potrafią również przekupywać swoich klientów, w zamian za usunięcie złej opinii.
Firma kończy działalność i porzuca domenę. Adres internetowy zostaje zarejestrowany ponownie i sklep internetowy wznawia działalność. Na początku 2019 roku opisywaliśmy sklep internetowy zapraszamybowarto.pl - ostrzeżenie o sklepie jest dostępne TUTAJ Poprzedni właściciel domeny zakończył działalność w 2017 roku. W 2019, sklep ruszył ponownie-niestety jako fałszywy. Czy można przejąć opinie, aby uwiarygodnić się w oczach kupujących? Podczas sprawdzenia opinii widzimy komunikat o nowym właścicielu:
Opinie o nowym sklepie były publikowane od 12 do 20 marca (łącznie 31 opinii pozytywnych, zero negatywnych):
12-marca – 7 opinii
13 marca - 12 opinii
14 marca - 2 opinie
15 marca – 4 opinie
16-marca -2 opinie
17-marca -1 opinia
18-marca - 2 opinie
20-marca 1 opinia
Profesjonalne serwisy z opiniami to nie jedyne źródło wiedzy na temat sklepu. Na forach internetowych również trwa walka pomiędzy podejrzanie pozytywnymi opiniami a negatywnymi ocenami. Oba rodzaje wpisów są publikowane przez gości (bez rejestracji), zazwyczaj z nowych kont. W obu przypadkach należy wiec zachować odpowiednią dozę ostrożności.
Często na stronach sklepów internetowych, możemy spotkać opinie zadowolonych klientów. Podobnie jak w przypadku opinii w internecie - ma to nas zachęcić do zakupów. Opinie mogą być podejrzane z rożnych względów. Pewien fałszywy sklep internetowy, umieścił na swojej stronie fałszywa opinię. Została ona przetłumaczona automatycznie oraz umieszczona przez pana "Erica".
Opinia napisana koślawym językiem oraz przez zagranicznego klienta z całą pewnością jest 'prawdziwa". Opinie potrafią być nie tylko fałszowane, ale również kopiowane z innych stron-łącznie ze zdjęciami. Taka sytuacja miała miejsce, w przypadku sklepu zajmującego się pośrednictwem z Chin.
W artykule o weryfikacji sklepów - link jest dostępny TUTAJ, również wspomniałem o fałszywych opiniach. Domena została zarejestrowana 9 listopada. Opinia jest datowana na 17 października
Wszystkie informacje, na które trafiamy w internecie, należy traktować z przymrużeniem oka. W internecie bez trudu można znaleźć oferty zakupu marketingu szeptanego.
Najbardziej wiarygodne opinie zawsze będą pochodzić od Waszych znajomych. Za zakupy najlepiej płacić kartą – ale tylko w wiarygodnej bramce płatności
Komentarze