Oszuści masowo wysyłają dokumenty rzekomo wystawione
przez operatorów telefonii komórkowych, sieci kablowych, dostawców prądu oraz
gazu, a nawet Poczty Polskiej. Powołując się na znane i rozpoznawalne marki,
chcą uśpić czujność internautów i w ten sposób wyłudzić pieniądze. Można się
jednak przed tym bronić przede wszystkim zachowując czujność.
Tydzień temu w elektronicznych skrzynkach pocztowych wielu
użytkowników sieci pojawiły się wiadomości zawierające fałszywe faktury VAT,
które jak podawano miały rzekomo pochodzić od operatora sieci Orange. Podobna
sytuacja powtórzyła się kilka dni później, ale tym razem oszuści powoływali się
na operatora sieci Play.
We wszystkich wspomnianych wyżej przypadkach przesłane
pseudodokumenty były podobne do oryginałów i bez szczególnej analizy każdy mógł
dać się nabrać przekazując pieniądze na konta oszustów.
Jakie środki ostrożności należy podjąć, aby uchronić się
przed oszustwem?
1. Zweryfikować nadawcę.
Zawsze powinniśmy mieć pewność, że wiadomość pochodzi od
właściwego nadawcy. Warto to sprawdzić wchodząc na stronę internetową danego
podmiotu. W przypadku rzekomych faktur od operatora Play użyto
podejrzenie wyglądających adresów m.in. akkas.satis@ys.renault.com.tr,
a.esma@bilgiteknik.web.tr, inhester@kb10.info oraz
info@intertekselvan.com. Aktualny i prawdziwy adres e-mail, z którego wysyłane są faktury operatora
sieci Play to: awizo@mojefinanseplay.pl. W przypadku firmy PGE – dostawy energii elektrycznej, klienci otrzymują e-maile
z fakturą zawsze z adresu pge-efaktura@bluemedia.pl.
2. Identyfikator klienta
Po sprawdzeniu nadawcy warto odszukać identyfikator klienta.
To zbiór cyfr, a czasami także liter, który jest przypisany tylko i wyłącznie do
określonego klienta. Jeśli nie pamiętamy naszego numeru, zawsze możemy go
porównać ze starą fakturą w formie papierowej lub sprawdzić te dane w umowie
podpisanej z dostawcą usługi.
3. Kwota faktury
Zazwyczaj wysokość faktury oscyluje na tym samym poziomie
ustalonym w abonamencie albo bazującym na stałym zużyciu. W przypadku, gdy
kwota na otrzymanej „fakturze” znacznie różni się od poprzednich, to należy
pilnie skontaktować się z dostawcą usług, aby rozwiać wątpliwości.
4. Format załącznika
Należy również zwrócić uwagę na format pliku przesłanego
jako załącznik. Większość dostawców usług wysyła dokumenty w formacie PDF - a
nie np. .ZIP, którego często używają oszuści.