Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłosił, że Alior Bank, Bank Millennium, BZ WBK, Deutsche Bank, Idea Bank, Pekao SA, i Plus Bank nieprawidłowo informowały o zmianach opłat, w związku z czym będą musiały rozliczyć się z konsumentami z podwyżek lub udostępnić czasowo niektóre usługi za darmo.
UOKiK zakwestionował sposób, w jaki banki zmieniały warunki umów z konsumentami, np. wysokość opłat. Jednym z warunków skuteczności takiej zmiany było udostępnienie konsumentowi informacji o zmianach (tabele, regulaminy) na tzw. trwałym nośniku. W praktyce banki poprzestawały na wysyłaniu klientom wiadomości tylko w wewnętrznym systemie e-bankowości.
Trwałym nośnikiem może być: list w formie tradycyjnej lub elektronicznej, informacja zapisana na nośniku USB, CD, a także e-mail, o ile zawiera w sobie wszystkie niezbędne dane. Trwałość zapisu powinna być w każdym przypadku gwarantowana tym, że bank nie będzie w stanie dowolnie zmieniać swoich wiadomości w czasie. E-mail spełnia ten warunek, gdyż po wysłaniu wiadomości bank traci kontrolę nad jej treścią i nie może jej modyfikować w skrzynce odbiorczej konsumenta na jego serwerze pocztowym. Inaczej jest w przypadku wewnętrznego systemu e-bankowości – umieszczone tam informacje mogą być przez bank dowolnie modyfikowane praktycznie w każdym czasie.
Oprócz braku użycia trwałego nośnika UOKiK zarzuca bankom, iż te nie informowały klientów na podstawie jakich przepisów podwyższyły opłaty i z czego to wynika. Aktualnie toczy się siedem postępowań. Wczesniej Urząd wydał decyzje dotyczące Euro Banku, Banku Handlowego, Banku Ochrony Środowiska oraz Credit Agricole.
Komentarze